Plutselig mister du grepet på det som ser ut som en regnvåt veibane. Det er ikke uten grunn at ekspertene advarer mot underkjølt regn.
– Underkjølt regn er det vanskeligste føret å kjøre bil på, og her er det viktig å tilpasse farten mye mer enn du tror, sier Marlene Engan Aasen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Her er fem tips som gir deg grep om glatt veibane:
1. Følg med på værvarselet
– Underkjølt regn er når regndråpene treffer bakken, som holder en lavere temperatur. Da blir regnet til isbiter, forklarer Kristian Gislefoss, meteorolog ved Meteorologisk institutt.
Han sier til NRK at dette er et typisk høstfenomen, der lufta kan ha plussgrader, men bakken har minusgrader.
Meteorologen forteller at fenomenet kan føre til veldig farlige situasjoner, for mange blir lurt av at veibanen ser våt ut.
– Hvis regndråpene har en temperatur like over frysepunktet og de faller på et underlag med temperatur under null grader, vil det også kunne dannes et islag ved at vannet på bakken fryser.
Han oppfordrer folk til å ha brodder på skoene og sjekke værvarselet.
2. Test veigrepet ofte
– Føler du deg usikker på dette føret, må du vurdere å la bilen stå. Når du kjører på underkjølt regn er det viktig å teste veigrepet ofte, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg, forklarer Marlene Engan Aasen i NAF.
Hun forteller hvorfor det kan være så vanskelig å kjøre på speilblanke veier.
– Isdekket som legger seg over hele kjørebanen gir dårlig friksjon og skaper farlige kjøreforhold.
Hennes råd er å prøve å bremse noen ganger for å kjenne på motstanden i rattet.
3. – Hold hendene på rattet hvis du mister kontrollen
Begynner du å skli på det glatte underlaget og mister kontrollen, bør du gjøre som følger, sier NAF-eksperten:
– Husk å ha begge hendene på rattet, styr og har du en nyere bil kan du bremse alt du kan. Selv om du hører det rakler fra ABS-en, skal du fortsette å bremse for å få ned farten. Mange har forskjellige type førerstøttesystemer i bilen, og de er der for å hjelpe deg for å få tilbake kontrollen på bilen.
4. – Senk farten
– Folk kjører som det er sommer hele året og med samme tidsskjema. De leverer på skolen, barnehage og kjører til jobb og tror de kan kjøre like fort selv om det er glatt. Det går dårlig, sier Stein-Olaf Røberg, distriktsleder for Utrykningspolitiet i Øst og Innlandet politidistrikter.
Han sier det er så lite som skal til før det våte fryser.
– Det er lett å forveksle, og man bør ta ordentlige bremsetester i tillegg til å senke farten. Hvis man ikke ser at det er is, kan man få seg en overraskelse og da kan det være for sent.
5. Ikke ta sjanser
– Hvis man ikke tar hensyn til kjøreforholdene, synes jeg det vitner om ansvarsfraskrivelse. Det kan faktisk koste noen andre livet, sier Røberg.
Han sier det også er sjåførens ansvar å være obs på at det kan være oppkjørt og fint på hovedveiene, men at småveiene kan være speilblanke.
– Det kan fort snu fra regn til is, så følg med på nyhetene og ta bremsetest på nye veier. Det kan være livsfarlig å ta sjanser, og gjør man det er det en egotripp av en annen verden. Så respekter at været er som det er og at det er vinter og ikke sommer, sier han.