NRK Meny
Normal

Ser du forskjell på våt eller isete vei?

Uskyldig regn kan bli til en livsfarlig trafikkfelle når temperaturen synker. Med disse fem tipsene takler du høstens farligste kjøreforhold.

Underkjølt regn

TVIL: Det er ikke alltid lett å se om det er regn eller is på veien. Da kan det oppstå farlige situasjoner.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Plutselig mister du grepet på det som ser ut som en regnvåt veibane. Det er ikke uten grunn at ekspertene advarer mot underkjølt regn.

– Underkjølt regn er det vanskeligste føret å kjøre bil på, og her er det viktig å tilpasse farten mye mer enn du tror, sier Marlene Engan Aasen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Laster Twitter-innhold

Her er fem tips som gir deg grep om glatt veibane:

1. Følg med på værvarselet

– Underkjølt regn er når regndråpene treffer bakken, som holder en lavere temperatur. Da blir regnet til isbiter, forklarer Kristian Gislefoss, meteorolog ved Meteorologisk institutt.

Kristian Gislefoss

IS: Meteorolog Kristian Gislefoss forklarer at det er den kalde bakken som gjør at regnet fort blir til is.

Foto: Kristin Granbo / NRK

Han sier til NRK at dette er et typisk høstfenomen, der lufta kan ha plussgrader, men bakken har minusgrader.

Derfor kan det snø i varmegrader

Meteorologen forteller at fenomenet kan føre til veldig farlige situasjoner, for mange blir lurt av at veibanen ser våt ut.

– Hvis regndråpene har en temperatur like over frysepunktet og de faller på et underlag med temperatur under null grader, vil det også kunne dannes et islag ved at vannet på bakken fryser.

Han oppfordrer folk til å ha brodder på skoene og sjekke værvarselet.

underkjølt regn kjøring 1

UNDERKJØLT REGN: Illustrasjon som viser kjørereglene ved underkjølt regn.

Foto: Marco Vaglieri / NRK

2. Test veigrepet ofte

– Føler du deg usikker på dette føret, må du vurdere å la bilen stå. Når du kjører på underkjølt regn er det viktig å teste veigrepet ofte, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg, forklarer Marlene Engan Aasen i NAF.

Marlene Engan Aasen

BREMSETEST: Marlene Engan Aasen i NAF sier det er viktig å ta bremsetester for se hvor glatt det er.

Foto: NAF

Hun forteller hvorfor det kan være så vanskelig å kjøre på speilblanke veier.

– Isdekket som legger seg over hele kjørebanen gir dårlig friksjon og skaper farlige kjøreforhold.

Hva slags hvit nedbør kan vi få?

Hennes råd er å prøve å bremse noen ganger for å kjenne på motstanden i rattet.

3. – Hold hendene på rattet hvis du mister kontrollen

Begynner du å skli på det glatte underlaget og mister kontrollen, bør du gjøre som følger, sier NAF-eksperten:

– Husk å ha begge hendene på rattet, styr og har du en nyere bil kan du bremse alt du kan. Selv om du hører det rakler fra ABS-en, skal du fortsette å bremse for å få ned farten. Mange har forskjellige type førerstøttesystemer i bilen, og de er der for å hjelpe deg for å få tilbake kontrollen på bilen.

underkjølt regn kjøring 2

BRO: Regnet fryser for eksempel fortere på broer, så du må sjekke underlaget ofte hvis du er i tvil.

Foto: Marco Vaglieri / NRK

4. – Senk farten

– Folk kjører som det er sommer hele året og med samme tidsskjema. De leverer på skolen, barnehage og kjører til jobb og tror de kan kjøre like fort selv om det er glatt. Det går dårlig, sier Stein-Olaf Røberg, distriktsleder for Utrykningspolitiet i Øst og Innlandet politidistrikter.

UP-sjef, Follo og Østfold - Stein-Olaf Røberg

ADVARER: Stein-Olaf Røberg ser mye uvettig kjøring på glatte forhold. Han ber folk ta det med ro.

Foto: Politiet

Han sier det er så lite som skal til før det våte fryser.

– Det er lett å forveksle, og man bør ta ordentlige bremsetester i tillegg til å senke farten. Hvis man ikke ser at det er is, kan man få seg en overraskelse og da kan det være for sent.

5. Ikke ta sjanser

– Hvis man ikke tar hensyn til kjøreforholdene, synes jeg det vitner om ansvarsfraskrivelse. Det kan faktisk koste noen andre livet, sier Røberg.

Han sier det også er sjåførens ansvar å være obs på at det kan være oppkjørt og fint på hovedveiene, men at småveiene kan være speilblanke.

– Det kan fort snu fra regn til is, så følg med på nyhetene og ta bremsetest på nye veier. Det kan være livsfarlig å ta sjanser, og gjør man det er det en egotripp av en annen verden. Så respekter at været er som det er og at det er vinter og ikke sommer, sier han.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.