Feilfakturerte for over 300.000

Bilutleier Budget har feilfakturert en rekke kunder for over 300.000 kroner. Og hvorfor dukker plutselig Avis opp på kontoutskriften? - Vi hoppet i taket da vi oppdaget dette, og legger oss langflate, sier daglig leder i Budget.

Budget bilutleie

Budget oppfordrer nå alle som har leid bil i juli og august, om å dobbelsjekke kontoen sin. Illustrasjonsfoto.

Foto: Colourbox/David Zalubowski, AP

  • Har du blitt feilfakturert? Send oss en e-post .

Om kontoen din virker overraskende tom etter ferien, så kan det faktisk finnes en naturlig forklaring på det. For har du leid bil med Budget i sommer, kan du være blant dem som har blitt dobbeltfakturert.

Minst hundre norske Budget-kunder har nemlig helt feilaktig fått trukket hele 317.000 kroner tilsammen fra kontoene sine!

- Vi legger oss langflate, og beklager på det dypeste. Det har skjedd en glipp som absolutt ikke skal skje, og jeg skjønner at kunder blir kjempefrustrerte over dette, sier Espen Fosse, daglig leder i Budget Norge, til NRK.no.

De norske kundene dette gjelder, har leid bil i juli og august – i Norge eller Sverige. Også en rekke svenske kunder skal ha blitt feilfakturert.

Avis også involvert

AVIS/PROFITS

På kontoutskriften til en del av de feilfakturerte kundene, står det at det er leiebilselskapet Avis som har trukket pengene. Selv om kundene aldri har leid bil hos Avis.

Foto: LUKE MACGREGOR / REUTERS

Og for å rote det enda mer til: På kontoutskriften til en del av de feilfakturerte kundene, står det at det er leiebilselskapet Avis som har trukket pengene. Selv om kundene aldri har leid bil hos Avis.

- Jeg skal innrømme at vi hoppet i taket da vi oppdaget at Budget-kunder fikk opp Avis på kontoutskriften. Dette skyldes at vi har samme eier, men det skal selvfølgelig heller ikke skje, innrømmer daglig leder Fosse.

Leiebilselskapet avviser at de har for dårlige rutiner.

- Men jeg skjønner at dette kan virke fryktelig rotete. Det som har skjedd, er at vi har byttet kredittkortinnløser. Og i den overgangen har dessverre alle disse kundene blitt dobbeltfakturert, fortsetter Budgets mann i Norge.

Forbrukerrådet: Skal ikke kunne skje

Leiebilselskapet oppdaget feilen i slutten av juli, men det har tatt lang tid å ordne opp.

Martin Skaug Halsos

Martin Skaug Halsos, Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet

- I forbindelse med bytte av kredittkortinnløser, ble all kontoinformasjon til de aktuelle kundene slettet. Så det har tatt tid å finne ut hvilke kunder dette gjelder, og hvor mye penger vi skylder dem, mener Espen Fosse.

Forbrukerrådet bekrefter at det er Budget som har ansvar for å ordne opp overfor kundene sine – selv om eventuelle underleverandører har gjort feil.

- Slikt som dette skal selvfølgelig ikke kunne skje. Og det er Budget som må ordne opp, for det er firmaet man har betalt pengene til som er ansvarlig overfor deg som kunde, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

- Pengene er på vei

Budget hevder at de er i ferd med å endelig ordne opp nå, og betale de over 300.000 kronene tilbake til kundene.

- Den siste informasjonen jeg har fått fra vår kredittkortinnløser, er at pengene ble overført i går, og pengene skal dermed være på vei tilbake til kundenes konto nå. Kundene dette gjelder, bør ha pengene i dag eller i morgen, mener daglig leder i Budget.

- Sjekk kontoen din

En rekke kunder har klaget til Budget på dobbeltfaktureringen, og leiebilselskapet har også selv kontaktet berørte kunder.

- Vi holder på å kryssjekke kundelistene våre nå, så vi er sikre på å finne alle kundene som har blitt dobbeltfakturert.

- Siden dere kryssjekker, kan det fortsatt være kunder som ikke er klar over at dere urettmessig har trukket penger fra kontoen deres?

- Det håper vi ikke. Men jeg vil oppfordre alle som har leid bil i juli og august, om å dobbelsjekke kontoen sin. Og så ber vi selvfølgelig kundene om å ta kontakt med oss dersom noe ikke stemmer, avslutter Espen Fosse i Budget.

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)