Hopp til innhold

Sjekk kontoen din nå!

Hvis du har leid bil hos Hertz Bilutleie bør du snarest sjekke kontoen for uregelmessige trekk.

Hertz-kunder klager

Et ukjent antall Hertz-kunder er blitt trukket for mye penger av bilutleieren.

Foto: NOAH BERGER / Scanpix/AP

Bilutleiefirmaet har den siste tiden mottatt flere henvendelser fra kunder som i løpet av de siste dagene har fått trukket tusenvis av kroner fra deres kontoer.

– Det har trolig oppstått en teknisk svikt mellom tjenesteleverandøren og vår bank. Dermed fremstår det som om vi har vært inne og trukket penger fra tidligere kunder, noe vi overhodet ikke har hatt interessen av å gjøre, sier salgs- og markedsdirektør Hallvard Nerbøvik til NRK.

Autorisasjon

Hallvard Nerbøvik

Salgs- og markedsdirektør Hallvard Nerbøvik i Hertz Bilutleie.

Foto: Privat

Nerbøvik påpeker at de mange henvendelsene handler om kunder som er blitt trukket et autorisasjonsbeløp.

Et autorisasjonsbeløp fungerer som en sikkerhet for at varen, i dette tilfelle leiebil, blir levert tilbake i samme stand som da den ble utleid.

Beløpet er midlertidig sperret for bruk, og autoriseres for en mulig belastning hvis det blir behov. Autorisasjonen fjernes fra kundens konto når leieavtalen utløper.

Hertz Bilutleie har ingen varselsystem som fanger opp denne typen feil ved transaksjon. Dermed er det opp til den enkelte kunden å rapportere om problemet.

Kundene må rapportere

Bilutleiefirmaet har ikke oversikt over omfanget av problemet.

– De tilfellene jeg har hørt om har skjedd i Oslo og Akershus. Jeg har ikke mottatt rapporter om problemet fra andre steder, sier markedsdirektøren.

Trine Berge fra Oslo oppdaget tidligere i dag at hun var blitt trukket 2000 kroner.

- Jeg skulle betale en regning da jeg ved en ren tilfeldighet fant ut at beløpet var trukket fra min konto. Jeg ringte til Hertz, og de lovet å kontakte min bank for å løse problemet, sier Berge til NRK.

Hun er glad for at bilfirmaet vil rydde opp i problemet.

– Det hele løste seg ganske fint for min del, men det er rart at de ikke har et system som fanger opp slike feil, sier Berge.

– Dette har aldri tidligere vært et problem, derfor kommer dette overraskende på oss. Vi kommer til å gå gjennom alle transaksjoner hvor det er blitt inngått en autorisasjon, og lover våre kunder å finne en snarlig løsning på problemet, sier Nerbøvik.


AKTUELT NÅ