I helgen startet Apollo en kampanje, der de lovet 30.000 billetter til «utrolige priser». Lars Janssen var en av mange som lot seg lokke av de fantastiske Apollo-prisene. Han bestilte en tur for seg og sin familie til Fuerteventura for 2.000 kroner til sammen, hotell og fly inkludert.
– Vi trodde da at vi alle sammen hadde vært heldige og fått tak i typiske «lokkebilletter» som operatørene reklamerer med, forklarer Jansen til NRK.no
Men dagen etter at turen var bestilt, ringte en kundebehandler fra Apollo, og hadde en dårlig nyhet til familien: På grunn av en teknisk feil, var prisen feil.
Reiseselskapet kunne fortsatt tilby familien sydenturen, men da måtte de punge ut 22.500 kroner for den – eller mer enn 11 ganger så mye som den «utrolige prisen» Apollo reklamerte med, og som familien hadde betalt og fått bekreftet.
Ny pris på 90 bestillinger
Janssen er ikke den eneste som har fått en ubehagelig melding fra reiseselskapet de siste dagene. På selskapets facebookside er det flere som raser mot at de har fått ny og betydelig høyere pris på reisen de har bestilt i helgen.
Informasjonssjef Helen Begby i Apollo bekrefter at rundt 90 bestillinger er gjort til feil pris.
– Alle har fått tilbud om å kansellere reisen og motta et gavekort på 500 kroner per person, eller 1.500 kroner i rabatt på normalpris for reisen, sier Begby til NRK.no.
Hun har forståelse for at mange er misfornøyde over at de ikke får sydenturen sin til drømmepris.
– Vi har forsøkt å finne en løsning for dem som er direkte berørt, men har full forståelse for at mange er skuffet og lei seg, sier informasjonssjefen.
Hun forklarer at det skjedde en teknisk feil da kampanjen ble lagt ut i helgen. Apollo viser til avtalelovens paragraf 32, som blant annet sier at hvis tilbyder har oppgitt en feil pris og kjøper innså, eller burde ha innsett, at denne var feil, er tilbyder ikke bundet til denne.
– Loven sier at hvis prisen er «too good to be true», altså at den virker helt urealistisk, så kan avtalen oppheves. Det å få flyreise og et fire-fem-stjernes hotell til denne prisen, er litt for godt til å være sant, sier Begby.
- LES OGSÅ: Her er de nye flyplass-slusene
Forbrukerrådet: Du kan ha krav på tilbudsprisen
Lars Janssen synes ikke prisen han fikk er for god til å være sann.
– Jeg har forståelse for at feil kan oppstå, men de har samtidig brukt ordlyden «utrolige priser» i sin kampanje. Derfor er det vanskelig å forstå at prisene ikke stemmer, sier Janssen.
Han viser til at flere flyselskaper selger billetter til langt under kostpris, og at en rekke reiseselskaper lokker med lave priser på turene sine. Han får støtte fra Forbrukerrådet.
– At selskapet rett og slett har solgt deg en billett til feil pris er ikke en grunn til å si opp avtalen. Selger du billetter til utrolige priser, så er det vanskelig for forbrukeren å forstå at prisen var feil, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, til NRK.no
Hun sier videre at om du har kjøpt og betalt en reise, er det mye som skal til for at selger kan endre prisen, så lenge du har vært i god tro. Var det ingen åpenbar grunn til at du skulle tro at prisen var feil, er det den som gjelder. Flønes viser til at Apollo er med i pakkereisenemnda.
– Nemnda kan komme med vedtak i saken om ikke forbrukeren og selskapet kommer til enighet i denne saken. På Forbrukerrådets nettsider finner du veiledning og klagebrev du kan bruke, sier Flønes.
- Noen flere som har opplevd problemer ved kjøp av reise? Tips journalist Kim Jansson.