Hopp til innhold

Lars trodde han gjorde tidenes sydenkupp

Men dagen etter bestilling, fikk han beskjed om at turen plutselig ble 20.000 kroner dyrere. Nå raser flere kunder mot reiseselskapet Apollo, etter at de har endret prisene på rundt 90 bestilte turer. Oppdatert: Apollo gjør helomvending

Apollo-tilbud

Lars Janssen og familien trodde han hadde fått en kjempegod pris på en tur til Fuerteventura. Men etter at prisen og turen var bestilt og bekreftet, fikk han en telefon fra Apollo ...

Foto: Faksimile/privat

I helgen startet Apollo en kampanje, der de lovet 30.000 billetter til «utrolige priser». Lars Janssen var en av mange som lot seg lokke av de fantastiske Apollo-prisene. Han bestilte en tur for seg og sin familie til Fuerteventura for 2.000 kroner til sammen, hotell og fly inkludert.

Nå får du sol og varme til utrolige priser! Vi har senket prisene på 30 000 av vinterens feriereiser til en rekke reisemål, som Lanzarote, Gran Canaria, Mexico og Den dominikanske republikk. Hvor vil du helst reise på ferie i vinter?

Apollo sin nyeste reklamekampanje

– Vi trodde da at vi alle sammen hadde vært heldige og fått tak i typiske «lokkebilletter» som operatørene reklamerer med, forklarer Jansen til NRK.no

Men dagen etter at turen var bestilt, ringte en kundebehandler fra Apollo, og hadde en dårlig nyhet til familien: På grunn av en teknisk feil, var prisen feil.

Reiseselskapet kunne fortsatt tilby familien sydenturen, men da måtte de punge ut 22.500 kroner for den – eller mer enn 11 ganger så mye som den «utrolige prisen» Apollo reklamerte med, og som familien hadde betalt og fått bekreftet.

Ny pris på 90 bestillinger

Janssen er ikke den eneste som har fått en ubehagelig melding fra reiseselskapet de siste dagene. På selskapets facebookside er det flere som raser mot at de har fått ny og betydelig høyere pris på reisen de har bestilt i helgen.

Informasjonssjef Helen Begby i Apollo bekrefter at rundt 90 bestillinger er gjort til feil pris.

Helen Begby

Helen Begby, informasjonssjef i Apollo, sier rundt 90 bestillinger er blitt berørt av helgens tekniske feil.

Foto: Johnny Syversen

– Alle har fått tilbud om å kansellere reisen og motta et gavekort på 500 kroner per person, eller 1.500 kroner i rabatt på normalpris for reisen, sier Begby til NRK.no.

Hun har forståelse for at mange er misfornøyde over at de ikke får sydenturen sin til drømmepris.

– Vi har forsøkt å finne en løsning for dem som er direkte berørt, men har full forståelse for at mange er skuffet og lei seg, sier informasjonssjefen.

Hun forklarer at det skjedde en teknisk feil da kampanjen ble lagt ut i helgen. Apollo viser til avtalelovens paragraf 32, som blant annet sier at hvis tilbyder har oppgitt en feil pris og kjøper innså, eller burde ha innsett, at denne var feil, er tilbyder ikke bundet til denne.

– Loven sier at hvis prisen er «too good to be true», altså at den virker helt urealistisk, så kan avtalen oppheves. Det å få flyreise og et fire-fem-stjernes hotell til denne prisen, er litt for godt til å være sant, sier Begby.

Forbrukerrådet: Du kan ha krav på tilbudsprisen

Lars Janssen synes ikke prisen han fikk er for god til å være sann.

Ingeborg Flønes, Forbrukerrådet

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, sier det skal mye til for at selger kan endre prisen på en reise som er kjøpt og betalt.

Foto: Forbrukerrådet

– Jeg har forståelse for at feil kan oppstå, men de har samtidig brukt ordlyden «utrolige priser» i sin kampanje. Derfor er det vanskelig å forstå at prisene ikke stemmer, sier Janssen.

Han viser til at flere flyselskaper selger billetter til langt under kostpris, og at en rekke reiseselskaper lokker med lave priser på turene sine. Han får støtte fra Forbrukerrådet.

– At selskapet rett og slett har solgt deg en billett til feil pris er ikke en grunn til å si opp avtalen. Selger du billetter til utrolige priser, så er det vanskelig for forbrukeren å forstå at prisen var feil, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, til NRK.no

Hun sier videre at om du har kjøpt og betalt en reise, er det mye som skal til for at selger kan endre prisen, så lenge du har vært i god tro. Var det ingen åpenbar grunn til at du skulle tro at prisen var feil, er det den som gjelder. Flønes viser til at Apollo er med i pakkereisenemnda.

– Nemnda kan komme med vedtak i saken om ikke forbrukeren og selskapet kommer til enighet i denne saken. På Forbrukerrådets nettsider finner du veiledning og klagebrev du kan bruke, sier Flønes.

  • Noen flere som har opplevd problemer ved kjøp av reise? Tips journalist Kim Jansson.

OPPDATERT: Apollo gjør helomvending - tilbyr kundene superpris likevel

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)