En hvit Saab stasjonsvogn av modellen 9-3X med 1,9 liters dieselmotor og firehjulstrekk var den aller siste bilen som ble laget ved fabrikken i Trollhättan før konkursen rammet den svenske bilprodusenten.
Den ubrukte bilen har stått på fabrikken siden den ble produsert for snart to år siden. Nå skal den selges – sammen med en lang rekke andre Saab-modeller som aldri kom ut til kundene.
Se hele lista over hvilke Saaber som selges her
Informasjons- og PR-ansvarlig Dag Thyselius i bilauksjonsselskapet KVD sier til NRK.no at det har vært stor interesse for både denne og tidligere Saab-auksjoner.
– Vi hadde en lignende Saab-auksjon i november, og da var trafikken på våre nettsider mye større enn vanlig. Vi forventer stor trafikk nå også, sier Thyselius, og forteller at de ved forrige Saab-auksjon også solgte kjøretøy til nordmenn.
Samlerobjekter
De fleste bilene som skal under hammeren er av modellen 9-4X. SUVen ble bare produsert i cirka 700 eksemplarer før Saab møtte sitt foreløpige endelikt, og vil dermed ha en viss appell til samlere.
Andre samlerobjekter som legges ut for salg er sju av i alt 30 bygde biler av modellen 9-5 SportCombi. Denne stasjonsvognmodellen var dødfødt, fordi den aldri rakk å bli satt i serieproduksjon før Saab gikk konkurs.
Dermed er ikke de sju bilene typegodkjente, og vil aldri kunne brukes i trafikk. Derimot kan de egne seg for privatsamlere eller museer.
Fortsatt liv
Odd Ingebrigtsen, som er daglig leder i den norske avdelingen av Saab Automobile Parts, har god kjennskap til Saab-markedet i Norge. Han er 99,9 prosent sikkert på at det ikke finnes noen nye, usolgte Saab-modeller igjen her i landet.
– Noen usolgte biler sto utover ettersommeren i fjor, men de er jeg temmelig sikker på at er solgt, sier han til NRK.no.
Han sier at det fortsatt er god tilgang på Saab-bildeler, og at det finnes 40 Saab-verksteder rundt omkring i landet. For selv om Saab-produksjonen inntil videre er en saga blott, ruller det fortsatt hele 38.000 eksemplarer av merket rundt på norske veier, ifølge siste registreringsstatistikk.
– Vi gjør alt vi kan for å fortsatt holde liv i bilene som er ute på veien. Vi opererer med en servicegrad på 97 prosent, noe som betyr at for hver 100 reservedeler skal vi i Saab Automobile Parts klare å levere 97 av dem, sier Ingebrigtsen.
Nytt liv
Den evigvarende sagaen om Saabs skjebne tok en overraskende vending da det sent i fjor sommer ble klart at Electric Vehicle Sweden (NEVS) kjøper konkursboet til den svenske bilprodusenten Saab i Trollhättan.
Les: Elbil-selskap kjøper Saab
Planen er å lage både el- og hybridbiler i byen, og den første elbilen skal lanseres ved neste årsskifte. Navnet Saab skal beholdes, mens Saabs gamle logo, med avbildning av fabeldyret griff, ikke blir med videre.
– Nå gleder vi oss bare til at de nye eierne skal begynne å levere biler igjen. Det er fortsatt en framtid for merket. Tidligere forhandlere her i landet har nå fått brev med forespørsel om de ønsker å være med og tilby Saab videre når produksjonen starter igjen, forteller Ingebrigtsen.