Hopp til innhold

Nå kan du kjøpe den aller siste Saaben

Dette er den siste Saaben som rullet ut av bilfabrikken i Trollhättan. Nå legges den ut på auksjon sammen med en rekke andre samlerobjekter fra de foreløpig siste dagene til det svenske bilmerket.

Siste Saab som ble produsert

Dette eksemplaret av Saab 9-3 ble bygd i juni 2011, og var den aller siste serieproduserte Saaben i denne omgang.

Foto: KVD

En hvit Saab stasjonsvogn av modellen 9-3X med 1,9 liters dieselmotor og firehjulstrekk var den aller siste bilen som ble laget ved fabrikken i Trollhättan før konkursen rammet den svenske bilprodusenten.

Se prospektet her

Den ubrukte bilen har stått på fabrikken siden den ble produsert for snart to år siden. Nå skal den selges – sammen med en lang rekke andre Saab-modeller som aldri kom ut til kundene.

Se hele lista over hvilke Saaber som selges her

Informasjons- og PR-ansvarlig Dag Thyselius i bilauksjonsselskapet KVD sier til NRK.no at det har vært stor interesse for både denne og tidligere Saab-auksjoner.

– Vi hadde en lignende Saab-auksjon i november, og da var trafikken på våre nettsider mye større enn vanlig. Vi forventer stor trafikk nå også, sier Thyselius, og forteller at de ved forrige Saab-auksjon også solgte kjøretøy til nordmenn.

Saab 9-5 SportCombi

Saab 9-5 SportCombi nådde aldri ut til bilkjøperne før merket gikk konkurs. Men dette eksemplaret, med turbo og 220 hestekrefter kan nå bli ditt. Husk bare at bilen ikke er godkjent for å kjøre på offentlige veier.

Foto: KVD

Samlerobjekter

De fleste bilene som skal under hammeren er av modellen 9-4X. SUVen ble bare produsert i cirka 700 eksemplarer før Saab møtte sitt foreløpige endelikt, og vil dermed ha en viss appell til samlere.

Andre samlerobjekter som legges ut for salg er sju av i alt 30 bygde biler av modellen 9-5 SportCombi. Denne stasjonsvognmodellen var dødfødt, fordi den aldri rakk å bli satt i serieproduksjon før Saab gikk konkurs.

Dermed er ikke de sju bilene typegodkjente, og vil aldri kunne brukes i trafikk. Derimot kan de egne seg for privatsamlere eller museer.

Fortsatt liv

Odd Ingebrigtsen, som er daglig leder i den norske avdelingen av Saab Automobile Parts, har god kjennskap til Saab-markedet i Norge. Han er 99,9 prosent sikkert på at det ikke finnes noen nye, usolgte Saab-modeller igjen her i landet.

Saab 9-4X

En Saab 9-4 X med treliters V6-motor og 270 hestekrefter er blant bilene som selges på den svenske nettauksjonen.

Foto: KVD

– Noen usolgte biler sto utover ettersommeren i fjor, men de er jeg temmelig sikker på at er solgt, sier han til NRK.no.

Han sier at det fortsatt er god tilgang på Saab-bildeler, og at det finnes 40 Saab-verksteder rundt omkring i landet. For selv om Saab-produksjonen inntil videre er en saga blott, ruller det fortsatt hele 38.000 eksemplarer av merket rundt på norske veier, ifølge siste registreringsstatistikk.

– Vi gjør alt vi kan for å fortsatt holde liv i bilene som er ute på veien. Vi opererer med en servicegrad på 97 prosent, noe som betyr at for hver 100 reservedeler skal vi i Saab Automobile Parts klare å levere 97 av dem, sier Ingebrigtsen.

Nytt liv

Den evigvarende sagaen om Saabs skjebne tok en overraskende vending da det sent i fjor sommer ble klart at Electric Vehicle Sweden (NEVS) kjøper konkursboet til den svenske bilprodusenten Saab i Trollhättan.

Les: Elbil-selskap kjøper Saab

Planen er å lage både el- og hybridbiler i byen, og den første elbilen skal lanseres ved neste årsskifte. Navnet Saab skal beholdes, mens Saabs gamle logo, med avbildning av fabeldyret griff, ikke blir med videre.

– Nå gleder vi oss bare til at de nye eierne skal begynne å levere biler igjen. Det er fortsatt en framtid for merket. Tidligere forhandlere her i landet har nå fått brev med forespørsel om de ønsker å være med og tilby Saab videre når produksjonen starter igjen, forteller Ingebrigtsen.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)