– Elbiler er fremtiden, og fremtidens elbiler skal bygges i Trollhättan, sier administrerende direktør Kai Johan Jiang, ifølge
.På pressekonferansen sa Jiang at han er svært opptatt av bærekraftig utvikling og grønn energi.
– Det er noe jeg brenner for, og den hjertesaken har ført meg hit jeg står i dag, sa Jiang på pressekonferansen.
Både el- og hybridbiler
Planen er å lage både el- og hybridbiler i byen, og den første elbilen skal lanseres ved årsskiftet 2013/2014.
Ifølge
skal den nye elbilen bygge på Saab-modellen 9–3.Selskapet er også interessert i å lage bioenergi og batterier i Trollhättan.
NEVS har dermed vunnet budkrigen mot konkurrenten Youngman. Det skal ha vært av betydning for avgjørelsen at NEVS har finansieringen klar.
– Vi tror vi har gjort en forretning som betyr at vi kan skrive et nytt kapittel i svensk industrihistorie, sier konkursforvalteren Hans L. Bergqvist.
Partene vil ikke oppgi prisen.
Ordfører i Trollhättan, Paul Åkerlund er svært glad.
– Saab har gjenoppstått. Det er stort og kunne si det som trollhättaninnbygger og som svenske, sier han.
Svensk-kineser er kjøper
NEVS' hovedeier er National Modern Energy Holdings med 51 prosent av aksjene. Selskapet er registrert på de britiske Jomfruøyene. Det Hong Kong-baserte selskapet China Dragon Base står bak NEVS.
Japanske Sun Investment eier de resterende 49 prosent av aksjene.
NEVS er nyetablert for å kunne være med i konkurransen om Saab.
NEVS ble startet i april av den svensktalende kineseren Kai Johan Jiang, sammen med den tidligere sjefen for Volvo Lastvagnar Karl-Ehrling Trogren. Han er styreleder, mens Jiang er administrerende direktør.
Styreleder Trogren sier at rekrutteringen til den nye elbilfabrikken allerede har begynt.
– Vi arbeider med lokale konsulenter der vi vet at mange tidligere saabansatte er nå, sier han.
Konkurs i fjor
Saab, med 3000 ansatte, erklærte seg konkurs i desember i fjor etter at den tidligere eieren, den nederlandske bilprodusenten Spyker, ikke klarte å skaffe de pengene som trengtes for å fortsette. Da hadde produksjonen ligget nede siden mars.
I april i år kom de dystre tallene på bordet som viste at Saab hadde en gjeld på 13 milliarder svenske kroner, mens verdiene i selskapet var 3,6 milliarder.
Saab begynte å lage biler etter andre verdenskrig. Det amerikanske bilkonsernet General Motors (GM) kjøpte halvparten av aksjene og tok over ledelsen av Saab i 1989, og ble eneeier i 2000.
Saabs toppår var 2006 da selskapet solgte 133.000 biler. Etterpå gikk salget ned til 93.000 biler i 2008 og bare 27.000 i 2009.
General Motors har aldri tjent penger på Saab, og måtte selv be om konkursbeskyttelse i USA på grunn av finanskrisen. Deretter avviklet GM sitt eierskap i Saab.
Tiden før konkursen var et faktum i desember i fjor, var turbulent for Saab. Det var produksjonsstans i perioder fordi selskapet ikke kunne betale underleverandører som svarte med å stanse leveringene.