Dag Nilson springer inn til Statens Vegvesen, for å vise at han har betalt giroen i banken. Først da får han med seg vognkortet hjem. Foto: FBI
Dag Nilsson fra Eidskog hadde to ting han skulle ordne hos Statens Vegvesen i Kongsvinger: Han skulle få utført en kontroll av tilhengeren, og han skulle omregistre den nye bilen sin.
Problemene startet da han skulle betale: Han fikk bare betale for kontrollen av tilhengeren.
Det resterende beløpet måtte han betale i banken eller på postkontoret. Deretter måtte han dra tilbake til vegkontoret for å vise fram kvitteringen.
Ingen forbindelse
Hvis han skulle få vognkortet til den nye bilen med seg hjem samme dag, måtte han betale regningen på postkontoret eller i banken, for så å vise kvitteringen hos vegvesenet. Først da kunne han få alt gjort opp.
Dette til tross for at vegkontoret har en betalingsterminal, og tar seg betalt for alle andre vanlige tjenester.
Problemet er at Toll- og avgiftsdirektoratet skal ha omregistreringsavgiften. Og disse kronene vil de ha overført direkte til seg.
Det fins altså ingen direkte betalingslinje fra veikontorene til Toll- og avgiftsdirektoratet. Og de kan heller ikke gjøre opp seg i mellom på annen måte.
Dermed er det kunden som må gjøre jobben med å springe til banken for å sette pengene inn dit de skal.
- Tidsrøveri
Men oppgjøret for kontrollen av tilhengeren får Dag Nilsson gjort opp hos vegkontoret i Kongsvinger. Tjenesten er noe Vegkontoret har som egen tjeneste.
- Dette er røveri av folks tid, sier Nilson, og tar med seg betalingsslsippen til nærmeste bank. Etter å ha betalt avgiften, samt et tillegg på 45 kroner for å kunne betale giroen i banken, kjører han tilbake til vegkontoret for å vise at han har betalt.
Da kan han få utstedt et nytt kjørekort til den nye bilen.
Frustrerte
Kundekonsulent Iren Moen møter daglig frustrerte kunder, som mener vegvesenet har et tungvint betalingssytem. Foto: FBI
De ansatte ved Statens Vegvesen i Kongsvinger snakker daglig med frustrerte kunder, som er misfornøyde med et svært tungvint system.
- Folk forventer at de skal avslutte handlingen der og da, Men det eneste vi kan gjøre, er å forklare at slik er systemet vi har å forholde oss til, sier kundekonsulent Iren Moen.
FBI dro til Toll- og avgiftsdirektoratet for å finne ut av hvorfor det skal være så vanskelig å få betalt for en avgift.
- Dette er først og fremst et teknisk problem. Vi må utvikle systemene først og fremst hos Vegdirektoratet, slik at vi kan håndtere disse forholdene så vi får dataene vi trenger. Da kan vi få regnskapet i orden og pengene i statskassa, sier Espen Wølner, leder for regnskapsavdelingen.
Men ved Oslo Trafikkstasjon har de, som eneste stasjon i landet, installert en betalingmaskin som er koblet direkte til Toll- og avgiftsdirektoratet. Ordningen har eksistert i 10 år. Men til tross for dette, kalles det et prøveprosjekt.
Senioringeniør Ivar Fjeldberg i Vegdirektoratet sier til FBI at Toll-og avgiftsdirektoratet og Vegvesenet må dele ansvaret for at ordningen er slik den er i dag.
- Vi må lage en ordning slik at det er mulig å overføre pengene til tollvesenet. Men tollvesenet på sin side må få til en ordning der de kan motta betalingen, sier Fjeldhaug.
Han lover å prioritere saken høyt, men sier problemer de møter på veien avhenger når de klarer å få til et system som fungerer bedre.
- Men vi håper at vi skal få til dette i løpet av ett til to år. Og, ja, da skal det være mulig å betale omregistreringsavgiften med kort, lover Fjeldhaug.
Nettbank
Toll- og avgiftsdirektoratet understreker til FBI at de som vil kan betale registreringsavgiften via nettbank. Men da må må du skrive ut kvitteringen, og så dra til nærmeste vegkontor for å levere den. Da får du utstedt det nye vognkortet.
Du kan også sende salgsmeldingen til trafikkstasjonen. Etter noen dager vil du motta en ferdig utfylt blankett for innbetaling av omregistrerinsavgiften for bil.
Benytter du blanketten, vil tollvesenet overføre opplysningene til trafikkstasjonen, kan du da motta vognkortet i posten etter en til to uker.
Lykke til!