Båtpuss med enkle midler

For mange er påsken synonymt med klargjøring av båt. – Det går an å gjøre det veldig dyrt, men det går også an å gjøre det veldig billig, sier vår ekspert.

Jon Winge

Forfatter og båtjournalist Jon Winge har mer enn 50 års erfaring med båtpuss.

Foto: Privat

Jon Winge er forfatter og journalist med stor kjærlighet for båter – og mer enn 50 års erfaring med båtpuss. Han har skrevet både bøker og artikler om temaet og deler her sine erfaringer med NRK.nos lesere.

– En soldats viktigste plikt om morgenen er å pusse sine støvler om kvelden, sier Jon Winge.

– Altså bør man ha gjort grovarbeidet med båtpussen på høsten.

Men uansett hvor lettvint eller flink du var før du pakket bort båten for vinteren; en del ting bør være gjort før den sjøsettes eller pakkes frem igjen.

Les Jon Winges båtpusse-artikkel i Båtmagasinet her.

Les også:

Skuring

Når du trekker av presenningen vil det antakeligvis se forferdelig ut på dekk.
Veistøv, sot fra olje- og vedfyring, eksos fra biler og fly har satt sine spor; båten må rett og slett skures.

– Det går an å gjøre det veldig dyrt, men det går også an å gjøre det veldig billig, sier Winge.

– Spesialmidlene er veldig gode, så du får det du betaler for dersom du betaler dyrt, men man kan klare seg veldig godt med for eksempel Zalo når man skal vaske av båten. Zalo er en god fettløser, og det er kjemisk nøytralt, så du kan bruke det med saltvann.

– Dersom du har flekker som Zaloen ikke tar, kan Jif også brukes, men dét er viktig å få skylt godt av igjen på hvit gelcoat (overflate), ellers så kan denne bli gul. Slipemidlene i Jif kan dessuten lage små riper hvis man ikke er forsiktig. Hugos vaske- og rensemiddel for båt er også rimelig og lett å få tak i, men også den kan være litt barsk mot gelcoaten.

– Teakdekk har veldig godt av grønnsåpe.

NETT-TV: Zalo gjør seg derimot IKKE i oppvaskmaskinen...

Polering

Båten må alltid poleres etter rens – ikke bare fordi det er pent, men fordi poleringen beskytter mot skader.

– Her slår jeg faktisk et slag for de dyrere midlene! sier Jon Winge.

– De er gode og vil hindre skitt i å sette seg, og båten holder seg blank.

Hva med maskinene man får kjøpt for å lette jobben med polering?

– Min erfaring er at poleringsmaskiner er til liten nytte på moderne polish/voks, for disse er så lette å arbeide med at det går vel så greit for hånd.

Les også: Båtpolish på hagemøblene

Treverk

Hvis treverket er lakket og lakken er hel, kan man nøye seg med å stryke over med et tynt lag med lakk igjen - eller en olje.

– Hvis treverket ikke er lakkert, går du over med trepleiemidler, som spesialoljer for tre, teakolje eller teakrens.

– IKKE bruk rensemidler som inneholder kraftig base – og syre til å balansere. Se på bruksanvisningen. Hvis du må bruke hansker og sånn selv, er det også for barskt mot for eksempel nater, sier Jon Winge.

– Skal du lakke, får du billige og bra produkter fra Respect, for eksempel.

LYD: Farlig båtpuss

Bunnstoff

Når det gjelder bunnstoff, følger det med anvisninger som må leses nøye og følges til punkt og prikke. Enkelte stoffer krever sliping før nytt lag påføres – og noen stoffer går dårlig sammen. Det kan hende du må legge ny primer mellom gammelt og nytt lag (rådfør deg med de som selger deg nytt bunnstoff).

– Vurder nøye om du faktisk trenger å stoffe båten! Min går nå på vannet for fjerde sesong uten - bare med litt flekking her og der, sier Jon Winge.

– Når du først gjør jobben, og du velger selvpolerende bunnstoff, gjelder det å bruke mye av det. Et par-tre strøk må til, og dersom du legger det første laget i en annen farge enn de over, vil du tydelig se når jobben må gjøres igjen.

Noen mener at cayennepepper i bunnstoffet kan holde groen borte fra skrogsiden?

– Det har jeg ikke hørt om, men jeg har hørt om folk som forsterker bunnstoffet med antibiotikamedisin. Dette er helt unødvendig med tanke på hvor gode de stoffene man får kjøpt i dag er.

– Alle bunnstoffene på markedet er riktig gode.

Les også: Må båten skrapes?

Stell av motoren

Motorolje og oljefilter skulle naturligvis vært skiftet om høsten. Gjorde man det ikke, er det veldig viktig at man gjør det nå.

– Oljen suges enkelt og greit opp ved hjelp av en pumpe, sier Jon Winge.

– Oljefilteret er det verre med; når du skrur det av, så vil det renne olje ut i båten. Det er nesten umulig å gjøre dette uten å søle. Et godt tips kan være å træ tre plastposer utenpå hverandre og legge rundt filteret. Dette vil fange opp en del av oljen som ellers ville havnet i motorbrønnen når du skrur det av. Hvis du i tillegg legger en fille under som tar det som drypper, har du minimert «skaden».

– Det kan lønne seg å la motoren gå i 20 sekunder, før den startes helt før ny sesong.

Les for øvrig motorens brukerhåndbok – der står alt du trenger å vite om mer inngående vedlikehold.

Se NRKs TV-serie «Båtliv» i NETT-TV

Elektronikk

– Når det gjelder det elektriske anlegget, er WD40 og CRC vidundermidler på boks, sier Jon Winge.

– De er lette å få tak i og sprayes enkelt og greit på alle kontaktmidler. De smører og renser – og fungerer for øvrig også på motoren!

I byssa må gassledninger og så videre sjekkes for lekkasjer.

– Du lukter det dersom det lekker, men vær oppmerksom på at gass er tungt, så det kan hende du bør bøye deg ned og lukke, sier Jon Winge.

Les også: Reiste kloden rundt for å kjøpe båt

Anodevedlikehold

Anoder er ringer eller forskjellige barrer av sink som settes på innsiden av propell, ror og så videre, for å beskytte det de settes på. De skal ofre seg for den gode sak – og gå til grunne ved å tæres opp i stedet for at vitale deler gjør det.

– Anodevedlikehold er viktig! sier Jon Winge.

– Halvtærede anoder må byttes ut, for da er de ferdige med jobben sin.

Anodene er lette å finne, med unntak av de som sitter i motoren. Igjen er det motorens brukerhåndbok som gjelder.

Les også: Må kjøpe båten sin for andre gang

Gråvær er best

Hva er drømmepåske når det gjelder pussing av båt, med tanke på vær?

– Poleringen bør gjøres i tørt og ikke for kaldt vær. Det anbefales faktisk å ikke polere i solskinn, men det går til nød hvis du tar små flekker om gangen og arbeider raskt og bestemt.

– Treverket må være helt tørt når det skal lakkeres.

Sjekk påskepusse-været der du er på YR.no

– Pass på at båten er tett

Er det ellers noe som er viktig å huske på før båten sjøsettes?

– Det er jo en fordel om båten er tett når du sjøsetter den.

– Husk å sjekke at bunnplugger er i og så videre!

– Når båten sjøsettes, gå inn og sjekk at det ikke strømmer vann inn. Se over alle slangene og forsikre deg om at de ikke lekker. Dette bør gjøres mens båten fortsatt henger i stroppene, så den kan heves med en gang skulle uhellet være ute.

– Trebåter skal vel å merke lekke litt før de trutner (treverket utvider seg, så båten blir tett).

Hva med båter som har ligget på vannet?

– Bunnen er etter all sannsynlighet full av slim, og båten må antakeligvis opp og stoffes på nytt.

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)