– Kvinner trener for lite styrke

Mange kvinner trener for lite styrke. Og når de først trener, er det ofte for slapt, mener treningseksperten Yngvar.

Kvinner engster seg for å bygge muskler og for å bli for store, og vil ofte ikke se så maskuline ut.

– Hvis du skulle få mer muskler enn du ønsker, er det heldigvis ingen skade skjedd. Bare ro ned treningen noe. Formen på musklene endrer seg ikke, de blir bare litt mindre, og musklene blir ikke til fett, lover han.

Styrketrening har mye å si for generell velvære, for å unngå skader og plager, og har ofte en stor energieffekt.

– Du kommer hjem fra jobb med mer energi som kan brukes til aktiviteter som trening, husarbeid eller lek med barna.

Tren hardt nok

Yngvar mener ikke at du skal bytte ut all aktivitet med styrketrening, men han understreker at én time hver uke bør bestå av tøff styrketrening.

– Det beste er nok å fordele den timen på to halvtimesøkter, fordi det kan være vanskelig å yte maksimalt i én time, anbefaler han.

Du kan også fordele treningen på tre økter på 20 minutter, eller ti minutter i lunsjen hver arbeidsdag.

– Gjør det som passer best for deg, så lenge det blir gjort når du er varm i kroppen og du presser deg maksimalt, understreker han.

Bruk Yngvars styrkeprogram som inneholder enkle og gode øvelser som ikke krever noe avansert utstyr.

Video Yngvars styrkeprogram

Dette er øvelser som alle klarer med mange utviklingsmuligheter, oppfordrer Yngvar.

Gjenta alle øvelsene tre ganger i samme rekkefølge.

Kan byttes ut

Dersom du ønsker å bytte ut noen av øvelsene, kan du selvfølgelig det, så lenge du trener skikkelig og gjør øvelsene korrekt.

– Uansett hvilken øvelse du velger, må du bestemme deg for ett sett om gangen. Ikke let etter de fantastiske øvelsene som ordner alt på en-to-tre. De finnes nemlig ikke, sier treningseksperten.

Generelt anbefaler han å fokusere på øvelser som går over flere ledd, istedenfor øvelser som bare går på for eksempel biceps eller triceps.

– Er du skikkelig gira på å trene masse styrke og mer enn tre økter i uka, bør du få hjelp til å sette opp et «splittprogram». Da kan du legge inn flere øvelser per muskelgruppe, legger han til.

Det går også fint å benytte seg av styrketimer i sal på treningssenteret du er medlem av, men da bør du passe på at du skifter vektene mellom øvelsene slik at det blir tungt nok.

– Gå heller glipp av noen repetisjoner for å ta av og på vekter. Det er fint å trene i sal med instruktør, musikk og andre du får energi fra. Men ikke vær engstelig for å gjøre ditt for å få skikkelig utbytte av timen, oppfordrer han.

Se Puls i nett-tv: Styrketrening for eldre

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)