Frans Widerberg (1934 - ) setter sitt karakteristiske stempel på arbeidene sine. Vi tar sjelden feil av opphavsmannen. Med sterke gule, røde, orange, blå og grønne farger maner han frem sine flammelignende figurer i underlige landskap. Figurativt uten tvil - likevel så diffust at fantasien må tas i bruk for å ane ansiktsuttrykk, tid og sted.
Maleriene kom først
Den opprinnelige utsmykningen han laget til Volsdalen kirke, var en tredelt altertavle, et triptyk, som i dette tilfellet besto av tre høye, enkeltstående bilder plassert ved siden av hverandre bak alteret. Motivene var fra venstre Jesu dåp, i midten Jesu inntog i Jerusalem og engelen og kvinnen ved Jesu grav påskemorgon til høyre. Disse var klare ved kirkens innvielse i 1974.
Glassmaleri til himmels
Kjell Holm, Ålesunds store mesén, var villig til å betale utsmykning av den 14 meter høye glasspalten som startet omtrent ved alterhøyde og gikk opp til spissen av mønet på kirkeveggen bak alteret. Widerberg fikk i oppdrag å fylle dette langstrakte vinduet med glassmalerier. Dette sto ferdig i 1991.
Farget glass i sidevindu
I 1993 kom også den fargesprakende dekorasjonen på den høyre langveggen på plass, to meter høy og 15 meter lang. Teknikken her er en annen. Widerberg har nemlig malt på glassbiter som igjen er limt på det klare vindusglasset. Dermed mangler blyinnramningen, og virkningen blir en helt annen.
Det fjerde maleriet
Alt kunne nå vært såre vel - om det ikke hadde vært for at det midterste alterbildet skygget for den nederste og mest glødende delen av glassmaleriet på veggen bak alteret. Ergrelsen ble til slutt så stor at nok et maleri av Widerberg ble bestilt. Og endelig - i 2009 kom korutsmykningen på plass slik vi ser den på våre bilder her: Glassmaleriet i midten med to malerier på hver side. Ytterst til venstre har man nå plassert det nye, Madonna med barn, ved siden av Dåpen. De to andre maleriene er forskøvet til høyre for glassmaleriet. I Kunstreisen tar vi for oss denne utsmykningshistorien og ser på hvordan Frans Widerberg har løst oppgaven. Hvor finner vi Bibelens historier? Og hvor overtar Widerberg selv?