Computerstyrt veigrep: Slik ser den ut, Volvo S60 R (Foto: Volvo Cars)
"Four-C" (Continuously Controlled Chassis Concept) kalles teknologien. Det innebærer at bilens chassis har en rekke innebygde mikroprossesorer som leser hver minste bevegelse bilen gjør.
- Umulig å sladde
Ved å kontrollere bilens dempere og styresystem basert på denne informasjonen, gjør disse computerne at kjøreegenskaper og stabilitet forbedres drastisk. I følge Jan Erik Larssen er den nye Volvoens kjøreegenskaper blant de fem beste han har opplevd.
- Den har et sinnsykt veigrep, forteller han. Jeg prøvde å få til en sladd på banen, men det var umulig. Det lukta gummi og røyk, men bilen nekta plent å sladde!
Dyrt system
Den råeste serieproduserte Volvoen har en ytelse på omkring 300HK, og kjørecomputerne kan innstilles på tre valgfrie programmer: komfort, sport og ekstrem. Det avanserte systemet er imidlertid dyrt - rundt 800.000 er forventet pris i Norge. I Sverige, hvor prisen er under halvparten, selger bilen bra, og likeledes i USA, hvor Volvo regnes blant de hippeste bilene.