Når Kanal4 går på lufta etter nyttår ønsker de å betale mindre penger til Opphavsrettsorganisasjonene Tono og Gramo enn det P4 gjør i dag. Faktisk har Kanal4 og P5 til sammen budsjettert med mindre utgifter til dette for neste år enn det P4 gjør i dag, i følge en artikkel i Kampanje.
Radiosjef i Kanal4, Stein Gauslaa, mener hans kanal bør kunne legge seg et sted mellom lokalradioene og P4 når de skal betale til Tono og Gramo. Foto: Kanal4.
Kanal4 og P5 har i følge Kampanje til sammen budsjettert med 7 millioner kroner mindre penger til rettighetsorganisasjonene enn det P4 betaler i dag.
- Vi har jo lagt inn som en beregningsmessig forutsetning at vi skulle betale ti prosent av vår omsetning for rettighetene som Tono og Gramo organiserer, sier Stein Gauslaa i Kanal4 til Musikknytt i NRK P1.
Endrede forutsetninger
- Hvor har dere ti prosent fra?
- Et sted måtte vi legge oss da vi skulle legge budsjetter for dette, og da la vi oss et sted mellom det som er P4-nivå i dag og det som lokalradioene gjør.
- Vi får jo endrede forutsetninger for dette fra 1. januar 2004. Da blir det jo to kanaler som skal konkurrere om det samme markedet som P4 har i dag. Da regnet vi med at, ved å legge til grunn en fast avgift, pluss en avgift som er knyttet til for eksempel omsetning eller lyttertall, vil en få en samlet avgift for de to kanalene som er mer fornuftig og i takt med hva økonomien kan bære, sier Gauslaa.
- Disse prisene jeg har fått referert fra budsjettene til disse nye kanalene som vil dukke opp, har jeg ingen kommentar til, bortsett fra at dette kan være alt fra taktikkeri til forhandlingsutspill som ikke vi forholder oss til i det hele tatt, sier administrerende direktør i Tono, Cato Strøm.
Havner sannsynligvis på et høyere nivå
Strøm mener imidlertid at det en riksdekkende kanal skal betale bør ligge godt over det lokalradioer gjør.
- Hvis du sammenlikner med hva P4 har betalt i forhold til lokalradioer, har de gjennom årene betalt langt mer enn lokalradioene, fordi de har hatt langt større inntekter, og større dekningsområde.
- Konkurransemyndighetene har de siste årene signalisert at man skal se på finansieringsforutsetninger, bruken av musikk og potensielle lyttere.
Gauslaa sier imidlertid han ikke tror de samlede inntektene for Tono og Gramo blir mye mindre fra de to nye kanalene enn fra dagens P4.
- Jeg innser jo at vi i løpet av en forhandling sannsynligvis vil havne på et noe høyere nivå.