Ferske opplagstall viser at VGs opplag faller dobbelt så mye som erkekonkurrenten Dagbladet.
Tidligere år er det Dagbladet som har falt mest av de to tabloidkonkurrentene. Men i år er rollene snudd på hodet.
Falt over 30.000 på lørdager
VGs opplag falt hver eneste dag med 25.196 eksemplarer i 2008, sammenlignet med året før. Det betyr at de mistet 8,1 prosent av aviskjøperne. Det er først og fremst lørdagsutgaven til VG som kjøpes av færre. Her er opplagsfallet på 30.525 eksemplarer på ett år.
Til sammenligning falt avisens opplagstall med mer beskjedne 5.939 eksemplarer mellom 2006 og 2007.
Kampanje skriver at VG har et opplag på under 300.000 for første gang siden midten av 80-tallet. Men avisen er likevel fortsatt Norges største med et opplag på 284.414.
Dagbladet mistet «bare» 12.228 daglige aviskjøpere, og har nå et opplag på 123.383. Avisen faller dermed enda mer enn den gjorde fra 2006 til 2007.
Konsekvensen er at avisen ikke lengre er blant landet tre største. Aftenpostens Aften-utgave falt med over 6.000 eksemplarer, men har nå et opplag som er 1500 eksemplarer større enn Dagbladets.
Aftenpostens morgenutgave har en beskjeden tilbakegang, og har nå et opplag på 247.556.
Norges ti største aviser i 2008
Morgenbladet fortsetter framgangen
De siste årene har Dagens Næringsliv vært opplagsvinneren blant de største avisene, og avisen tar den posisjonen også i år.
Avisen med den største prosentvise opplagsøkningen er den ukentlig utgitte kulturavisen Morgenbladet. Avisen har hatt en sterk vekst de siste årene, og økte opplaget med over 15 prosent i fjor.
Landslaget for Lokalaviser melder om at deres medlemsaviser har små endringer i totalopplaget. De minste avisene har en svak framgang, mens aviser med over 6000 i opplag faller noe.
Les også: