Til neste år skal Facebook, Twitter og Youtube bli viktige kanaler for å nå nye velgere.
- I politikken har det alltid vært sånn at man må være der folk er, og nå er det mange i disse kanalene. Det handler om engasjement og å nå hjertene til folk i nye kanaler, sier Øystein Eriksen Søreide i Høyre.
Han mener Internett er velegnet til å skape engasjement rundt politikken og får støtte av informasjonssjef Sindre Fossum Beyer i Arbeiderpartiet, som også vil lære av Obama.
- Den viktigste lærdommen er at det ikke hjelper å være på Internett i seg selv, men man må bruke Internett på en måte som gjør at vi klarer å være enda mer til stede og bli flinkere på hvordan vi skal argumentere og komme i dialog med folk, sier han.
Men norske politikere prøvde seg på nettvalgkamp senest i lokalvalget i fjor, da la flere politikere ut videosnutter ut på Youtube, bl.a. Arbeiderpartiets partisekretær
Men før valget neste år lover Arbeiderpartiet å bli bedre.- Vi skal i hvert fall gjøre en stor jobb, sier Beyer.
Obamas nettkampanje
Mange mener valgseieren til USAs neste president, Barack Obama, langt på vei skyldes at han klarte å mobilisere unge velgere på nett. Obama er til stede i nettsamfunn som Facebook, MySpace og YouTube. I tillegg har han laget sitt egne nettsamfunn, My BarackObama.
- Barack Obama organiserte hæren med valgmedarbeidere, han finansierte kampanjen og gjennom den mobiliserte han velgerne som var enige med han sjøl til å stemme, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag. Han var en av mange frivillige som arbeidet for Barack Obama under presidentvalgkampen tidligere i år.
I USA var det de unge som gjorde presidentvalget til en nettvalgkamp. Men fylkesordføreren tror ikke det samme kommer til å skje i stortingsvalget neste år.
- 2009 kommer ikke til å bli et nettvalg i Norge. Valget i 2011 og 2013 vil være i nærheten av det Obama gjorde. I dag bruker gamle politikere nettet som en papiravis, mens Obama bruker Internett som et verktøy, slik de nye generasjonene gjør og de ser på nettet på en annen måte enn vi som har lest papiravisen hele livet.
Forsker Marika Lüders ved SINTEF IKT advarer politikerne mot å bli for opptatt av ny teknologi.
- Det har vært en tendens til at man har fokusert på å være til stede i Facebook, Youtube og overalt uten å ha tenkt på at dette må følges av et veldig godt innhold, sier Lüders.