Hopp til innhold

Trespann bak Hunter-manus

Siv Rajendram Eliassen og Ulf Breistrand har vært med å utvikle historien og skrevet to episoder hver av Kodenavn Hunter. Arbeidet bød på mange og morsomme utfordringer, blant annet at verken de eller hovedforfatter og regissør Jarl Emsell Larsen visste hvordan serien skulle slutte!

Tastatur
Foto: www.colourbox.com

Nå har både Rajendram Eliassen og Breistrand lang erfaring fra tidligere manusprosesser, og det som høres ut som et risikoprosjekt har landet særdeles trygt, med gode kritikker, høye seertall og mye omtale.

NETTSIDE: Alt om Hunter finner du her

Ulf Breistrand og Jarl Emsell Larsen har samarbeidet siden midt på åttitallet om flere samfunnsaktuelle drama, og ofte delt både manus og regi. Deres siste felles skrivearbeid var "Svarte penger - hvite løgner", et av ytterst få TV-dramaer som har fått den egentlige litterære, og høythengende, krimprisen "Rivertonprisen".

Jarl Emsell Larsen og Ulf Breistrand

Jarl Emsell Larsen og Ulf Breistrand med Rivertonprisen i 2004.

Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

De har også vært involvert i arbeidet med å utvikle serier som Offshore og Fox Grønland.

Foruten manus og regi på egne prosjekter har Ulf Breistrand de siste årene vært tilknyttet Norsk Filminstitutt som manusutvikler.

Dramatikeren Siv Rajendram Eliassen fikk Amanda (sammen med Thomas Moldestad) for ”Varg Veum – Falne engler” i 2008, hun var en av manusforfatterne bak NRK Dramaserien ”Størst av alt” og til spillefilmen ”Svein og Rotta”. Hun har jobbet som manusforfatter siden 1998.

Krevende form

Da arbeidet med Kodenavn Hunter startet, kjente ingen av forfatterne løsningen på det kompliserte plottet.

- Jarl hadde skapt en åpningssituasjon med selvmordsbomberen på Stortinget t-banestasjon, men hvem og hvorfor visste vi egentlig fint lite om, bortsett fra noen løselige teorier. Vi startet vel omtrent der politiet ville startet i en virkelig situasjon. Så på en måte ble det å jobbe som politiet, forsøke å finne ut hva som kunne ha skjedd, følge spor og blindspor, mange blindspor, teste ut teorier, gjøre research - prøving og feiling, forteller Ulf Breistrand

Han har skrevet episodene 2 og 6.

- Hva tenker du på som ditt viktigste bidrag i Hunter?

- Bidragene er jo det jeg har skrevet, ved siden av å ha deltatt i manus-etterforskningsgruppa med Jarl og Siv, som skulle prøve å finne ut hvem i serien som hadde gjort hva og hvorfor og med hvilke konsekvenser, sier Breistrand.

Trigger kreativitet å være flere

Han synes ikke det var vanskelig å skrive sammen i et team.

- Å skrive sammen med andre er i og for seg ikke noe problem så lenge forutsetningen for samarbeidet og ledelsen av det er avklart. Dette var Jarls univers og karakterer, så vi visste jo hva vi gikk inn i. På sitt beste kan man vel si at det man muligens mister av den kontrollen man har når man skriver alt selv, kan man vinne gjennom å trigge hverandres kreativitet.

Siv Rajendram

Siv Rajendram takker for Amandaprisen for Varg Veum - Falne engler. Også da skrev hun sammen med andre, her medforfatter Thomas Moldestad.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Også Siv Rajendram Eliassen, som har skrevet episodene 3 og 5 er klar på at kreativiteten blomstrer når man samarbeider med flere.

- For meg så er det veldig ålreit å jobbe sammen med flere fordi jeg opplever at ens egne tanker stort sett alltid utvikler seg i møte med andre. Og jeg tror at på en såpass omfattende produksjon som en serie er, så er det veldig fruktbart å være flere forfattere, fordi det er så mange historier man skal fortelle, sier hun.

God prosess

- Men dere skapte ikke hele universet sammen, det var allerede etablert med første sesong. Hvordan var det å komme inn til andre runde?

- Det var en veldig god prosess og det har mye å gjøre med at Jarl er en sjenerøs og bra person å jobbe med, åpen for innspill og åpen for å ta i mot andres budskap. Og sånn må det nesten være hvis man skal jobbe på denne måten; skal man samarbeide må man tenke at man har noe å hente, påpeker Rajendram Eliassen.

- Det er ikke vanskelig å være kreativ når man må forholde seg til andre?

- Ikke når det er en god og styrt prosess, og når noen vet hva man vil. Da kan også kreativiteten blomstre og da er det også lett for meg å slippe til. Karakterene og tonen og retningen var gitt, men utviklingen av historien ble til i et samarbeid – opplevde jeg. Så i forhold til begrensninger, så tror jeg ofte at de er med å stimulere kreativitet, sier Rajendram Eliassen.

Politimetoder og Afrikastudier

Der Breistrand og Emsell Larsen har bedrevet research på politimetoder i mange år og til ulike serier, fikk Rajendram Eliassen et annet viktig felt å forske på til Hunter 2.

- Jeg jobbet mye med Afrika-historien, det å jobbe fram det som handler om penger og olje og internasjonal tilstedeværelse og hvordan disse nettverkene og alliansene og forretningsvirksomheten i en del afrikanske land foregår. Fiksjon er fiksjon og det er ikke alltid man må holde seg til virkeligheten, men ofte blir det mye bedre hvis ting virkelig kunne ha skjedd. Det ligger også i konseptet synes jeg, at alt er veldig grundig sjekket ut og at det er en høy grad av realisme i det som skjer. Det var litt å leve opp til i forhold til det. Resultatet av fredsprosesser for eksempel, betyr noe for veldig mange mennesker, og da skal man være ordentlig i forhold til hvordan man skriver om det, mener Rajendram, som også har en bitteliten rolle i Kodenavn Hunter, som forsvarsadvokaten til journalist Sigrid Evjen.

- Det er nesten litt utrolig, men vi skrev i ett år på den serien, og det folk har lagt merke til er mine sekunder på skjermen som sur advokat, ler Rajendram Eliassen.

- Jeg tror kanskje det lille klippet er et godt eksempel på at jeg har valgt riktig side av kamera. Men det er gøy og morsomt å være med, og grunnen til at jeg ba om å få gjøre det er at du får komme en dag på settet og prate med folk og se hva som skjer. Ellers avslutter vi jo prosjektet når vi har levert manus.

Kulturstrøm

  • Buing under Israels øving til ESC-semifinale

    Da Israel øvde i Malmö onsdag kveld ble det buet fra salen. Ifølge opptak NRK har hørt og Aftonbladet. Den svenske avisen skriver også at sikkerhetsvakter stod langs trappen opp til scenen da den israelske artisten Eden Golan stod på scenen under generalprøven. Når den andre semifinalen går av stabelen torsdag sensurerer EBU lyden ut på lufta.

  • Får støtte frå pappa

    Den svenske artisten Eric Saade markerte støtte for Palestina under eit Eurovision-arrangement tysdag.

    No får han støtte frå pappa Walid Saade, melder Expressen.

    – Vi viser at vi finst og at det som pågår ikkje får skje, seier han til avisa.

    Besteforeldra til Eric Saade flykta frå Palestina til Libanon i 1948.

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor