Anmeldt av Jørn Gjersøe, nrk.no/musikk.
Se flere bilder fra Tool-konserten på Roskilde Festival 2006
Det er vanskelig å finne ord for den opplevelsen det var å se amerikanske Tool på Roskilde lørdag, som nest siste band ut på Orange Scene denne kvelden.
Vernissasje
Tool befinner seg musikalsk i et landskap et sted mellom thrash metal, punk, prog- og art-rock. Og med sin heftige bruk av videovisuelle virkemidler på den orange scene lørdag var det nærmest duket for en vernissasje, mer enn en konsert.
De som har vært på Roskilde vet hvor stor betydning de enorme storskjermene på hver side av den orange scene har. Disse benyttet Tool til det fulle, sammen med en haug med mindre skjermer hengende i taket på scenen.
Tilbaketrukket vokalist
I tillegg var de bevisste på at det aldri kom nærbilder på noen i bandet, og spesielt ikke vokalist Maynard James Keenan som store deler av konserten befant seg tilbaketrukket bakerst på scenen. Dette gjennomsyret hele deres ”performance” som var en helhet der musikerne ikke stod i sentrum, men det totale uttrykket av lyd, lys og video.
Hele tiden, for hver enkelt låt, kommer en ny video eller grafisk framstilling i Alien- / Erazorhead-land, utrolig godt synkronisert med musikk og lys.
I tillegg var lyden uvanlig god til å være på Orange Scene og en slik stor arena.
Høyt nivå
De bruker med andre ord sin verktøykasse på en svært bevisst måte og spiller sin musikk på et teknisk veldig høyt nivå. Det er tungt, drivende og heftig, uten at lyden blir grøtete, som den ofte kan bli med band av denne typen.
Enkelte vil sikkert hevde at dette blir for introvert. Men når det er gjort på en slik intelligent måte blir i hver fall undertegnede imponert.