I fjor ble det klart at Øystein Bache og Rune Gokstad igjen tar oss med på tur med Team Bachstad – denne gangen på tvers av India i en autorickshaw, også kjent som en tuktuk, malt i det norske flaggets farger.
– Hvis folk tror de får «Mongol Rally» en gang til så kommer de til å bli skuffet. Dette er en kortere og mindre tur som ikke er så episk, sier Gokstad.
– Men det er møter med utrolig mange blide, koselige og interesserte mennesker, legger Bache til.
Turen, hvor de deltar i «The Rickshaw Run», er i likhet med forrige et veldedighetsløp, men på flere måter mer risikofylt enn da de kjørte fra Norge til Mongolia i en gammel tretonns brannbil.
- Se også: «Team Bachstad i Iran» bildegalleri
De eneste med hjelm
Tuk-tuken er et ganske ustabilt kjøretøy – nederst på rangstigen av autorickshaws ifølge dem selv. For å være på den sikre siden utstyrte de seg godt. Blant annet med hjelm – som de eneste av alle deltakerne.
– Rune var HMS-ansvarlig. Så han hadde vært ute og handlet sikkerhetsutstyr her i Norge på forhånd, forteller Bache.
Selv om Bachstad-gutta tok sine forholdsregler fikk de likevel kjenne farene på kroppen. I siste etappe av fjorårets «Mongol Rally» fikk vi se at de måtte dra en uheldig trailersjåfør ut av et sammenklamt førerhus mens bilen dryppet av diesel.
Allerede i første episode, kun en times tid inn i løpet, får vi se to tuk-tuker som har krasjet i en sving og rullet rundt flere ganger. De kjører tidligere forbi Bachstad-gutta lengre opp i bakken.
– Vi kom jo der etter at det hadde skjedd, men det var jo så til de grader en tankevekker. Vi var litt de to eldste, med hjelm og litt tynne nerver som ble kjørt forbi til å begynne med. Det var en bekreftelse på at vi hadde litt rett i at vi kunne kjøre litt saktere. Det var bare flaks at ikke det gikk ordentlig gale. Han ene stupte jo ut av frontruten, sier Bache.
Senere på turen var et canadisk par de hadde blitt kjent med underveis involvert i en dødsulykke.
– De kjørte på helt vanlig motorvei, så var det en bil som kjørte forbi idet det ene dekket på bilen eksploderte. Bilen begynte å rotere, og i panikken for å komme seg unna så bremset og svingte han som kjørte tuk-tuken, og hun ble da liggende med benet under tuk-tuken mens den skled avgårde. Hun fikk skrapt av mye kjøtt både på armen og på beinet. Sjåføren i bilen foran omkom, forteller Bache.
Var redd for å dø
Når man melder seg på «The Rickshaw Run» får man følgende advarsel:
(Saken fortsetter etter bildet)
Spesielt barna til Bache var bekymret i forkant av turen.
– Ja, de var det, for de hadde vært og sett litt på nettet på trafikken i India, så jeg måtte love at vi skulle kjøre forsiktig. Men den turen vi hadde til Mongolia var ilddåpen. Så vi tok nok den verst tenkelige reisen i forkant. Dette var kortere tur, det var et land. Så det var greit, vi fikk lov til det, sier Bache.
Han innrømmer at han prøvde å skjerme dem for sidene hvor det stod at turen var forbundet med dødsfall. Gokstad på sin side tror turen til Mongolia gjorde ham bedre rustet til å takle India på tvers i tuk-tuk.
– På vei til Mongolia var jeg sikker på at jeg kom til å dø. Denne gangen var jeg bare redd for å dø, og tenkte jeg at vi fikk ta en dag av gangen og kjøre pent og forsiktig. Som Øystein sier når vi treffer på tukene som har krasjet, så er vi gamle nok til å kjøre sakte. Vi har ikke så mye å bevise, sier han.
(Saken fortsetter etter bildet)
Likevel tok det litt tid før Gokstad ble helt trygg på trafikken og sin turkamerat.
– Etter hvert roet jeg meg, men jeg slet litt i starten. Jeg er det stykket som alle baksetesjåfører er skåret ut fra, og var nok en pest og en plage for Øystein de første dagene. Men det ga seg etter hvert. Poenget er at det ikke er viljestyrt, plutselig bare kommer det. Det er jo ikke fordi jeg ikke stoler på Øystein, det er fordi den lille utrygge Rune overtar helt fullstendig og tar over for den tenkende, forteller han.
Prøvde å unngå mørkekjøring
Med flere motorstopp og hindringer på dårlige veier, ble det noen ganger en utfordring å finne et akseptabelt overnattingssted før mørket kom.
– Første motorstopp fikk vi vel etter en halvtime, i styrtregn, og da følte jeg meg langt hjemmefra, sier Gokstad.
– Vi hadde jo selvfølgelig akkurat kommet oss ut av byen og inn i mer øde områder med mer skog, sier Bache.
Flere av områdene de kjører gjennom på turen har nylig vært utsatt for opptøyer og det har blant annet vært et bombeangrep mot en politistasjon. Gokstad og Bache håper de skal rekke ut av Assamprovinsen før det blr mørkt. Slik går det ikke.
– Det gikk mye rykter om opptøyene og det var jo sannhet i mye av det også. Vi fikk beskjed om at alle måtte dra samlet og at det måtte være en «safe-route». Det opplevdes ikke så så veldig dramatisk. Det virket veldig organisert. Alt som var av Rickshaw Run deltakere ble samlet og vi fikk beskjed om at vi skulle få eskorte videre, så fikk vi se hvor langt vi kom, forteller Bache.
– Mye av aggresjonen fra opprørerne var jo rettet mot politiet, så vi følte oss ikke mindre utsatt ved å bli eskortert av dem. Men så tok jo hæren over og vi fikk vite at de hadde ordnet overnatting til oss på et tempel. Det var ganske eksotisk - en kontrastenes dag, sier Gokstad.
Første episode av «Team Bachstad i India» ser du på NRK 1 i kveld klokken 2015.