De siste tre-fire månedene har Claes Olsen, bookingsjef for Øyafestivalen siden 1999, jobbet med å prute på artister han prøver å få til å spille på festivalen.
– Jeg har en standardtekst jeg har laget. Den sier at krona har gått ad undas, så nå kan vi ikke øke budet. Jeg må jo nå budsjettet mitt, sier Claes Olsen, som har vært bookingsjef for Øyafestivalen i Oslo siden 1999.
Grunnen er den svake norske krona.
Øya: – Vi kan jo ikke trekke tilbake bud
De norske festivalene betaler som regel de utenlandske artistene i euro eller dollar. En artist som krevde 10.000 euro for å opptre i juni i fjor, kosta for eksempel omtrent 81.000 kroner.
På grunn av endringene i kronekursen, ville prisen i dag vært 91.000 kroner. Forskjellen i dollar er enda større.
Olsen la inn bud på mange av artistene som skal opptre på Øyafestivalen allerede i juli og august i fjor, da det var en helt annen kronesituasjon.
– Jeg kan jo ikke trekke tilbake bud. Så det har blitt en betydelig kostnad. Men vi har en del euro igjen fra i fjor, så vi har is i magen, sier Olsen.
Toffen: – Dyrere, enten du har booket eller ikke
Toffen Gunnufsen er én av aktørene som har booket flest store internasjonale artister til Norge de siste 20 årene, gjennom blant annet Hovefestivalen og Quartfestivalen.
Han summerer saken opp på følgende måte:
– Det blir dyrere å booke de bandene du skal booke, eller har booket, sier Gunnufsen.
– For dem som skal booke må man vurdere å booke mer norsk og nordisk. Har du et budsjett så har du et budsjett. Det er mulig man må la være å booke de største.
Færre store artister, dyrere billetter
Interesseorganisasjonen Norske konsertarrangører sier at mange merker valutasvingningene på budsjettene.
– En konsekvens av at internasjonale artister blir dyrere kan være at noen velger å kjøpe færre internasjonale headlinere, sier daglig leder Line Endresen Normann.
Hun tror ikke det blir noe dårligere tilbud til publikum, men at den svake krona kan føre til dyrere festivalbilletter.
– Til syvende og sist medfører det at festivalene må hente inn flere inntekter, sier Normann.
Olsen i Øyafestivalen innrømmer at festivalen vurderer å øke billettprisene.
– For oss er det viktig at det ikke går utover programmet. Det vi får vurdere etter hvert er å øke billettprisen. Men vi håper vi kan slippe det, sier han.