Hopp til innhold

Spår nytt musikkmagasin en snarlig død

– Norsk musikkjournalistikk er blodfattig og tannløs, sier redaktør for et nytt musikkmagasin, som ble lansert i dag. Magasinet spås kort levetid.

Whitney Houston

Whitney Houston er omatalt i Norges nyeste musikkmagasin, Eno.

Foto: STEFFI LOOS / Afp

ENO

Eno

Det er ikke så ofte det kommer nye musikkmagasiner her til lands, i hvert fall ikke på papir. Men, i dag så musikkmagasinet «Eno» dagens lys. Ambisjonene er det lite å si på, men det er ikke alle som tror de unngår spebarnsdøden.

– De overlever ikke, sier mangeårig puls-redaktør Arild Rønsen.

  • Hør hele saken her: ENO

Tror ikke det vil overleve

ENO skal ta opp igjen arven etter musikkmagasiner som «Beat», «Puls» og
«Rock furore», som måtte kaste inn handkleet på midten av 90-tallet. Mangeårig redaktør i Puls, Arild Rønsen har liten tro på at «ENO» vil overleve.

Arild Rønsen

Arild Rønsen

Foto: Kjetil Ree (Creative Commons-lisens)

– I Norge i dag er det ikke marked for å ha et slikt musikkmagasin på papir, sier han og mener, blant annet, at dagspressen og internett har tatt det meste av dette markedet.

Det ferske magasinet har base i Bergen. Det skal komme ut fire ganger i året og det første nummeret er skrevet på dugnad. Det er ingen anmeldelser å spore i bladet, men man finner lesestoff om alt fra Whitney Houston, en bergensk instrumentmaker, til jazzlegenden Ornette Coleman. Likevel har ikke Rønsen troa på et nytt musikkmagasin i markedet.

– Ære være folk som prøver, men dette kommer aldri til å gå! sier han.

Dagspressa for dårlig om musikk

Men, de som står bak magasinet har troa på at de er etterlengtet og vil overleve.

Vi har savnet å lese dette magasineti mange år. Derfor lager vi det, sier redaktør i «Eno», Eirik Kydland, som mener at entusiasme og ren glød noen ganger er det beste i ren markedsstrategi. Og det har de som lager blekka nok av.

Kydland har bakgrunn fra Dagsavisen, Natt & Dag og Dagbladet, hvor han har anmeldt musikk i årevis. Han mener vi er i en tid der vi er omgitt av vanvittig mye musikk, men ikke helt vet hvordan vi skal skrive om den.

– Iallefall ikke i den trykte dagspressen hvor man er litt for opptatt av cd-formatet som er i ferd med å miste sin relevans.

Tror på interesse

– Avisene har mye om musikk, det finnes hele tidsskrifter dedikerte til musikk, helgebilagene skriver om musikk,og på nettet finnes alt man måtte ønske seg. Orker vi mer informasjon om musikk?

– Når 10.000 personer kjøper seg ukespass på «Øya», så må det også være interesse for et musikkmagasin som kan tilby mer enn den trykte dagspressen kan. Vi er ambisiøse, men som en nysgjerrig musikkjournalist synes jeg man bør ha større ambisjoner enn kun å anmelde cd-plater, selv om det er viktig det også.

Kan fylle tomrom

Ballade har anmeldt den nye magasinet: «ENO viser fine takter til å kunne bli et blad som kan fylle det tomrommet. Om det har livets rett kommersielt sett, virker befriende underordnet.», skriver Marit Karlsen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters