Grethe Kausland troner i norsk revy, mener premiereløvene.
"Sommer i Idol"
Sjøbodamfiet, Tønsberg
Med: Grethe Kausland, Tom Bøyesen, Ole Kristian Lima og Erik Werge Bøyesen, Randi og Martha Larsen, Marte Amalie Kaardahl Johnsrud.
Musikalsk ansvarlige Petter Anthon Næss og Olga Konkova.
Regi: Arvid Ones
-La det være sagt likså godt først som sist: Grethe Kausland har en mimikk og stemmeprakt hun er nærmest alene om i norsk revy, slår premiereløve Andreas Diesen fast innledningsvis. - Vi har visst det lenge, gjennom hennes mangeårige samarbeid med Dizzie Tunes, at hun er stor. Nå behøver hun bare komme inn på scenen, og så heves ensemblekvaliteten med hundre prosent.
Diesen & Alstedt
-I denne Hoys-revyen troner hun, ikke i ensom majestet, men som hjerterdame og ess i en revykortstokk med mange sikre -stikk ellers også, samstemmer premiereløve Rune Alstedt.
-Hoysgjengen har gjennom de siste årene hevet kvaliteten jevnt og trutt, og i år har de også fått til en særdeles sterk musikalsk klang. Brødrene Tom og Erik Bøyesen, og veteranen Ole Kristian Lima har vi lenge vist har hatt godklangene inne, men de tre nye revyjentene Marthe Amalie Kaardal, og tvillingene Martha Kristin og Randi Larsen er ren fløyel for øret, legger han til.
-Dermed legges listen høyt for det musikalske, og ensemblet skuffer ikke, fortsetter Diesen. -Nydelig harmonisk sang i flotte arrangementer av Petter Anthon Næss. Velvalgte melodier og som første akts finale med låter fra Les Miserables, og bomringen i Tønsberg som spennende tema. Kjempemorsomt. Og elegant satire.
-Men før dette har det vært flere flotte nummer. En herlig utlevering av idol der de unge dømmer, og veteranene får sine pass påskrevet. Også her glitrer Grethe Kausland, tilføyer Alstedt.
-Så kommer et ellevilt a capella – nummer der de fire veteranene synger om campingens gleder i den optimale festkantate for campinglivet. Morsomt og musikalsk finurlig, sier Diesen.
-Så kommer en idol-audition, og Grethe Kausland er praktfull som piken som vil synge ”Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn”, hevder Alstedt.
-I neste nummer får vi en ganske frodig revyskikkelse i Erik Bøyesens Bossanovakonge. Grotesk humor på kanten av det infamt upassende. Men det holder, det holder, slår han fast.
-Mange ganger har vi sett døvetolk-humor, fortsetter premiereløve Diesen. -Men Marthe Amalie Kaardal gir den tolkningen en helt ny dimensjon. For et mimisk talent. Hun har mange lovende fakter for fremtiden.
-Og så var det Grethe igjen da, fortsetter han. -Hennes stemme har utviklet seg meget de siste årene. Fra den klokkeklare ungpikestemme i tidlige år, til en nå mye dypere og røffere klang. Noe hun bruker elegant i en Jaques Brel–parodi som virkelig setter denne viseformen i karikaturens narrespeil.
-I annen akt er det det elleville nummeret "Fri fra kontoret" man først merker seg. Her er Ole Kristian Lima helt ubetalelig som stresset ferierende arbeidsnarkoman. Med et komisk dirrende kroppsspråk, mener Alstedt.
-Brødrene Tom og Erik Bøysen har sitt sedvanlige blødme-nummer, og selv om blødmene til tider er overfuktige så har disse to en scenesjarm og rutine som gjør at det holder,i følge Diesen.
Noen få innvendinger har selvfølgelig også premiereløvene:
-Ikke alt var helt på plass på premieren, og ensemblet hadde nok kunne trengt at instruktøren hadde hatt litt mer tid med dem enn den siste uken før premieren. Vi kjenner Arvid Ones fra før og vet hvilken oppfinnsom instruktør han er når han har tiden på sin side, sier Alstedt.
-Hvis man skal sette fingeren hardt ned på noe, så er det en del sprik i kvaliteten på tekstene. Mange blødmer lurer seg inn, men så er det det velsignete da, at mange av dem er i sangnummer, og at flauheten forsvinner i gleden over ensemblets musikalitet, sier Diesen.
Så var det blinken, der pilen kan havne på innertier, eller gi total skivebom.
" name="7">##Og Diesen gir en sommerharmonisk fet åtter, mens Alstedt mener han ikke kunne ha sagt det bedre selv og gir en korpulent, rund og fet åtter.