VG har siden 1981 vært landets største avis. Men gjennomsnittsopplaget for 2010 viser at Aftenposten har gjenerobret denne posisjonen med en margin på cirka 6.500 eksemplarer.
Opplaget er på 239.831 for morgenutgaven. VG har et opplag på 233.295.
Mediebedriftenes landsforening legger frem opplagstallene for alle landets papiraviser i dag.
Les alle tall her:
– Dette viser at vår type avis, som leveres hjem til folk til frokosten og legger an på kvalitet, seriøsitet og i tillegg har et internasjonalt perspektiv, vil lykkes i et vanskelig marked, sier sjefredaktør Hilde Haugsgjerd.
Aftenpostens abonnementsopplag har bare falt med en halv prosent i 2010, noe administrerende direktør Lars Erik Torjussen er fornøyd med.
– Sett i lys av den generelle markedsutviklingen i mediebransjen er vi godt fornøyd med dette. Det må tilskrives at vi lager et produkt leserne liker, og at vi har en stor grad av lojalitet i abonnementsmassen vår, sier Torjussen.
– Eventyrlige Finn.no
Finn.no fortsetter sin eventyrlige vekst og er opp 121 millioner kroner på driftsresultatet. Nettstedet kunne også notere 399 millioner kroner på bunnlinjen ved årets slutt, skriver Journalisten.
Løssalg i fritt fall
VGs papirutgave falt med 11 prosent, en nedgang for åttende år på rad. Dagbladet kommer på en andreplass met et opplagsfall på 7.125 aviser gjennom fjoråret. Papiravisen falt dermed under 100.000 med et opplag på 98.130.
Løssalgssvikten er generell og ikke bare knyttet til VG og Dagbladet.
– Opplagstallene er neppe noen munter lesning, sier redaktør for Kampanje, Knut Kristian Hauger.
En fjerdedel av avisene har opplagsfremgang. Dette gjelder først og fremst enkelte nisjeaviser og mindre lokalaviser. De minste lokalavisene, fådagersavisene som Medebedriftenes landsforening kaller dem, har samlet sett en svak fremgang.
De store regionavisene klarer seg bra. Totalopplaget faller med 1,7 prosent.