En radiodokumentar om å ha mamma som lærer
Seksårsreformen var nettopp innført. Foreldrene syntes at sønnen var for liten til å begynne på skolen i Kongsberg. Men de var forberedt på at han også kunne gå i vanlig skole dersom han ikke trivdes med hjemmeskole.
I dag har de fire barna gått alle årene i grunnskolen hjemme i skolekroken. De har skole hver dag mellom 9 og 14, og har samme skolebøker som andre barn. Nå har den eldste sønnen, Knut Erik, lyst til å ta det tiende skoleåret på en menighetsskole. Han ønsker å få være mer sammen med jevnaldrende og vil også ha vitnemål. Det har hjemmeunderviste elever ikke krav på. Knut Erik og søsknene Heidi, Ole Martin og Ragnhild spiller alle instrumenter og går på den kommunale musikkskolen. De pleier også å opptre for gjestene på Fredheim Helsesenter, hvor faren er daglig leder.
Store konflikter
Mens hjemmeundervisning er forbudt i et land som Tyskland, har norske myndigheter lagt seg på ei liberal linje. Her er det opplærings- og ikke skoleplikt. Kommunene kontrollerer hjemmeunderviserne med tilsynslærere. I begynnelsen av 1990-tallet var det mange harde konflikter mellom hjemmeundervisere og myndigheter.
Rektor Wenche Strøm ved Kongsgårdmoen skole har vært Sømme-barnas tilsynslærer. Hun var skeptisk til hjemmeundervisningen. Hun fryktet at barna ikke ville bli sosialisert som andre barn. I dag er bekymringen borte. Hun mener barna framstår som selvstendige, trygge individer. En av årsakene er at barna har vokst opp med et nettverk rundt seg. Familien er adventister, deltar i menigheten og barna omgåes daglig ansatte og gjester på helsesenteret..
Hjemmeverdiene viktigst
I dag er det rundt 400 barn her i landet som undervises hjemme i kortere eller lengre perioder. Førsteamanuensis Christian Beck ved Pedagogisk Forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo mener at tallet nå vil øke. Han tok nylig doktorgraden på hjemmeundervisning i Norge. Han har fulgt konfliktene med myndighetene på nært hold, og har vært både aktivist, motekspert og forsker. Beck har gjennom sin forskning funnet at et fellestrekk ved de som velger å undervise barna sine selv, er ønsket om å ha barna mest mulig hjemme. Valget de gjør motiveres ut fra religion og livssyn eller en alternativ livsstil og en anti-establishment innstilling.
Erfaringen viser at viljen er ti ganger viktigere enn pedagogisk skolering for å gi ungene den basiskunnskapen de trenger, mener Beck. Samtidig er det noen som absolutt ikke skulle ha drevet med hjemmeundervisning. Det er et synspunkt som Randi og Erik Sømme og tilsynslærer Wenche Strøm også deler.
I radiodokumentaren får du være med i skolekroken til familien Sømme når moren underviser og når tilsynslæreren tester leseferdighetene deres. Du får høre om gleder og sorger i hjemmeundervisningen, om tvil og utfordringer. Familien diskuterer nå om den eldste sønnen skal få gå 10. klasse ved Sauar friskole - og treffer et nytt valg.
Skole i kjøkkenkroken
En radiodokumentar om å ha mamma som lærer
Av Vera Wold
Teknisk regi: Geir Hauger
Konsulent: Hege Dahl.
NRK P2
- Lørdag 5. mai kl 10:03 og
- søndag 6. mai kl 21:03