NRK Meny
Normal

Semperoperaen i Dresden

Dresden har alltid vært en viktig operaby i Tyskland. Og som byen selv er operahuset en perle av skjønnhet og innhold. Husets historie er også minst like dramatisk.

Semperoperaen i Dresden

Semperoperaen i Dresden fra Theaterplatz.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Her skrev Heinrich Schütz i 1727 den første tyske opera "Dafne", og her var det Carl Maria von Weber ledet det første tyske operakompaniet "Deutsche Oper" og skrev operaen "Freischütz". Senere var også Richard Wagner og Richard Strauss innom og fikk urfremført flere av sine operaer nettopp her.

Danbolt, Skurtveit og Silke Kurpiers i kongelosjen.

Danbolt, Skurtveit og Silke Kurpiers i kongelosjen.

Foto: Privat
Fra Semperoperaens foajé.

Fra Semperoperaens foajé.

Foto: Silke Kurpiers

Dramatisk historie

Semperoperaen er et begrep. Navnet har den etter arkitekten Gottfried Semper (1803 - 79). Hans første operabygning fikk plass ikke så langt fra det gamle operahuset og sto ferdig i 1841. Dette brant ned i 1869. Dagens bygg er hans andre og ble reist i årene 1871 - 78. Huset ble sterkt skadet under siste krig, men takket være stor innsats fra dyktige håndverkere i det daværende DDR, ble også det gjenoppbygget etter Sempers tegninger - bare med justeringer for å tilfredsstille nye tekniske krav. Dette nyrestaurerte bygget ble gjenåpnet 13. februar i 1985, nøyaktig 40 år etter de alliertes bomber hadde ødelagt det. Og åpningsforestillingen var naturligvis Webers "Freischütz"! Både før og siden har operaen vært en magnet for dyktige dirigenter, sangere og musikere i Staatskapelle Dresden.

Semperoperaen i Dresden med kongelosjen

Semperoperaen i Dresden med kongelosjen.

Foto: Silke Kupiers /

Klassiske forbilder

Med en perfekt akustikk og en interessant ikonografi i utsmykningens motiver, ligger bygningen der som en renessanseperle. Akkurat slik Semper ønsket det.I vårt program forteller vi både arkitektens historie og går nærmere inn på utsmykning og dekor. Her møter vi teatrets helter - fra de gamle grekere til forbildene fra Sempers tid. Og ikke minst er det imponerende hvordan DDRs håndverkere tilegnet seg teknikker som fordi de tilhørte kirkerestaureringens område, hadde blitt sterkt neglisjert under dette regimet. Gjennom kompliserte prosesser laget de søyler og plater som ser ut som marmor og brannsikre eikepaneler som bare er en illusjon. Som teatret selv! Vår ledsager i operaen er inspisient Silke Kurpiers og musikken fra "Freischütz" av Carl Maria von Weber - selvsagt.

Takdekorasjoner i publikumsfoajéen.

Takdekorasjoner i publikumsfoajéen.

Foto: Silke Kurpiers