Hopp til innhold

Rypdal krysser grenser

Kammermusikk, jazz, funk og tegnefilm går opp i en større enhet i Terje Rypdals storverk «Per Ulv goes electric».

Terje Rypdal på Nattjazz
Foto: Ruth Følstad / NRK

Intervju Terje Rypdal

Per Ulv Goes Electric

I en alder av snart 64 år holder den slitesterke Terje Rypdal posisjonen som musikalsk kameleon i særklasse. Alle genre er like gyldige for den virtuose men totalt ujålete gitaristen og komponisten.

Terje Rypdal og Palle Mikkelborg under Moldejazz i 2004.
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

På tvers av genre

I sitt nyeste prosjekt «Per Ulv Goes Electric» samler Terje Rypdal trådene og krysser genregrenser med den største selvfølge. Kammermusikalske klanger fra fiolin, cello og kontrabass settes effektivt opp mot bluesy elektriske groover, ekkoet av Miles Davis holdes stadig levende gjennom danske Palle Mikkelborgs trompet, og ny alliert er vossingen Olav Dale med et arsenal av treblåsere: kontrabassklarinett, saksofon og fløyter i alle størrelser.

Utfordrer

Ola Kvernbergs feler og Svante Henrysons cello utfordrer hverandre, og Rypdals evig medsammensvorne perkusjonist Paolo Vinaccia storkoser seg. Over og under det hele svever og koker Terje Rypdals gitar med klar beskjed: Her er alt tillatt, men jeg er sjefen!

Musikalsk uromoment

Terje Rypdal, Kongsberg 1970
Foto: Arthur Sand

Allerede på debutalbumet «Bleak House» fra 1968 framsto Rypdal som ukonvensjonell storbandkomponist, og han vedkjenner seg stadig sin tidlige 60-talls Shadow-musikk med gruppa The Vanguards. Rypdal er også mannen bak orkesterverk i det store format, heriblant seks symfonier, han er Grand Prix-vinneren fra 1976 bak Jahn Teigen og Inger Lise Rypdals «Voodoo», og på Jan Garbarek-kvartettens ECM-debut «Afric Pepperbird» fra 1970 er Rypdal det store musikalske uromoment.

  • P2 JAZZKLUBBEN tirsdag 7/2 kl 19.30
  • NRK Jazz DAB og nett også torsdag 9.03 og 21.03, fredag 15.03, søndag 9.03
  • Terje Rypdal oktett på Vossajazz: Per Ulv Goes Electric
  • Terje Rypdal, gitar
  • Palle Mikkelborg, trompet/flygehorn
  • Olav Dale, kontrabassklarinett, fløyter, sax
  • Ståle Storløkken, tangenter
  • Ola Kvernberg, fele
  • Svante Henryson, cello
  • Ole Morten Vågan, bass
  • Paolo Vinaccia, perkusjon

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)