Hopp til innhold

Rypdal krysser grenser

Kammermusikk, jazz, funk og tegnefilm går opp i en større enhet i Terje Rypdals storverk «Per Ulv goes electric».

Terje Rypdal på Nattjazz
Foto: Ruth Følstad / NRK

Intervju Terje Rypdal

Per Ulv Goes Electric

I en alder av snart 64 år holder den slitesterke Terje Rypdal posisjonen som musikalsk kameleon i særklasse. Alle genre er like gyldige for den virtuose men totalt ujålete gitaristen og komponisten.

Terje Rypdal og Palle Mikkelborg under Moldejazz i 2004.
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

På tvers av genre

I sitt nyeste prosjekt «Per Ulv Goes Electric» samler Terje Rypdal trådene og krysser genregrenser med den største selvfølge. Kammermusikalske klanger fra fiolin, cello og kontrabass settes effektivt opp mot bluesy elektriske groover, ekkoet av Miles Davis holdes stadig levende gjennom danske Palle Mikkelborgs trompet, og ny alliert er vossingen Olav Dale med et arsenal av treblåsere: kontrabassklarinett, saksofon og fløyter i alle størrelser.

Utfordrer

Ola Kvernbergs feler og Svante Henrysons cello utfordrer hverandre, og Rypdals evig medsammensvorne perkusjonist Paolo Vinaccia storkoser seg. Over og under det hele svever og koker Terje Rypdals gitar med klar beskjed: Her er alt tillatt, men jeg er sjefen!

Musikalsk uromoment

Terje Rypdal, Kongsberg 1970
Foto: Arthur Sand

Allerede på debutalbumet «Bleak House» fra 1968 framsto Rypdal som ukonvensjonell storbandkomponist, og han vedkjenner seg stadig sin tidlige 60-talls Shadow-musikk med gruppa The Vanguards. Rypdal er også mannen bak orkesterverk i det store format, heriblant seks symfonier, han er Grand Prix-vinneren fra 1976 bak Jahn Teigen og Inger Lise Rypdals «Voodoo», og på Jan Garbarek-kvartettens ECM-debut «Afric Pepperbird» fra 1970 er Rypdal det store musikalske uromoment.

  • P2 JAZZKLUBBEN tirsdag 7/2 kl 19.30
  • NRK Jazz DAB og nett også torsdag 9.03 og 21.03, fredag 15.03, søndag 9.03
  • Terje Rypdal oktett på Vossajazz: Per Ulv Goes Electric
  • Terje Rypdal, gitar
  • Palle Mikkelborg, trompet/flygehorn
  • Olav Dale, kontrabassklarinett, fløyter, sax
  • Ståle Storløkken, tangenter
  • Ola Kvernberg, fele
  • Svante Henryson, cello
  • Ole Morten Vågan, bass
  • Paolo Vinaccia, perkusjon

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters