Martin Myhre og Andreas Grønnlund er to av nordmennene som har tatt turen til årets Roskildefestival. Foto: Jørn Gjersøe, NRK.
Les også: Falske billetter på Roskilde
Les også: Norsk rekord og knallvær i vente
Hvert festivalpass koster 1.520 norske kroner for nordmennene. Når 13.000 nordmenn har skaffet seg hvert sitt før passene ble utsolgt tjener festivalen 19,5 millioner kroner bare fra den norske kontingenten. Nordmenn står for 16 prosent av omsetningen, og er dermed den største utenlandske kontingenten, skriver festivalen i et presseskriv. I år er vi 3.000 flere nordmenn her enn i fjor.
- Nordmennene er veldig viktig for oss, sier pressetalsmann Esben Danielsen i Roskilde Festival til NRK.
Journalist i Adresseavisen Ole Jacob Hoel har vært på nesten alle festivalene de siste 15 årene. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.
- Vi prøver å være en nordisk festival, og uten norske artister og publikummere får vi det ikke til.
Esben Danielsen overdriver neppe nordmennenes betydning. 13.000 firedagerspass kan regnes om til 52.000 dagsbilletter. De største norske festivalene ligger på rundt 35.000 dagsbilletter for hele festivalen.
Roskildefestivalen trenger ikke være redd for at prisen er satt for høyt for tilreisende norsk ungdom med oljesmurte lommebøker.
- Vi opplever at nordmenn villig vekk betaler for kvalitet. Vi har til og med fått en e-post fra en nordmann som skriver vi gjerne kan sette opp prisen dersom det betyr flere og enda bedre artister, sier Danielsen.
Bruker 6000 på festival
Martin Myhre (20) fra Oslo og Andreas Grønlund (19) fra Strømmen er to av de 13.000 nordmennene som har kjøpt seg Roskilde-pass. De slo opp teltet sitt allerede søndag morgen, sammen med 10.000 andre ivrige festivalgjengere.
- Roskilde har blitt mer og mer kjent i Norge som en kul festival, sier Martin Myhre. selv skal han få med seg Kaizers Orchestra og JR Ewing, samt britiske Placebo.
- Hvor mye penger regner du med å bruke mens du er her?
- Vel. I fjor brukte jeg 4.000 kroner på levekostnader mens jeg var her, så det blir sikkert like mye i år. Alt i alt brukte jeg 6000 på billetter, reise og oppholdet her.
Dersom hver nordmann legger igjen 4.000 kroner betyr det en omsetning på 52 millioner kroner i Roskilde og omegn under festivalen, bare fra den norske kontingenten.
10.000 ambassadører
Roskilde bruke ikke mye penger på annonsering i norske aviser for å nå ut til sitt norske publikum. De satser heller på bevisst bruk av jungeltelegrafen.
- Vi har et fint nettverk av frivillige som hjelper oss å fortelle om Roskildefestivalen i Norge. Men viktigst er det å skaffe seg et godt renommé gjennom å arrangere gode festivaler.
- De 10.000 nordmennene som opplevde et Roskilde i strålende sommervær i 2005 har nok fortalt sine venner om sine gode festivalopplevelser. Og så samarbeider vi med norsk Rockforbund om å få ut informasjon om Roskilde Festival.
- Så dere har 10.000 norske Roskilde-ambassadører?
- Ja. Det kan du godt si. Men det slår begge veier. Året før regnet det fryktelig, og vi fikk en gjørmefestival. Det førte til en mye lavere interesse fra Norge året etter, forteller pressetalsmann Danielsen.
Gode skussmål
Med 13.000 øldrikkende norske festivalgjengere skulle en tro at det blir mye bråk. Men Esben Danielsen skryter av norske jenter og gutter på festival.
- Jeg synes dere oppfører dere godt. Vi hører lite om norske publikummere som stikker seg ut på en negativ måte. Derimot er dere flinke til å lage fest når de norske artistene spiller. Når konsertene starter er det riktig show å se hvordan tusenvis av nordmenn på samme sted.
De frivilliges festival
Roskilde er de frivilliges festival. 200 foreninger som sprer seg fra Muskelsvinnforeningen til Roskilde Gymnastikkforening har satt opp store boder og hurtigmat-konsepter over hele festival- og campingområdet. Her selger de mat og drikke til 79.000 sultne publikummere og altså 21.000 frivillige. - På et godt år tjener foreningene 20 millioner kroner netto på å hjelpe til med festivalen. Da har de betalt en avgift på 15 prosent av overskuddet til Roskilde Festivalen, opplyser festivalens talsmann Esben Danielsen. Selv sitter Roskildefestivalen igjen med 4-5 millioner kroner i et normalår. Da er lønn til 22 hel- og deltidsansatte trukket fra. Selve festivalen eies og drives av en non-profitt organisasjon som hvert år gir hele overskuddet til humanitære og kulturelle organisasjoner. De siste årene har en del av overskuddet gått til prosjektet Act Against Slavery, som støtter de kambodjanske foreningene Ponleur Kumar og Friends i arbeidet mot barne- og ungdomsslaveri i Kambodja.Det blir mye søppel, også etter 13.000 nordmenn når de er i utlandet. Men heldigvis er det noen som rydder opp etter dem. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.