NRK Meny
Normal

Ring Rubenmann, da vel!

- Æ e så fornøyd! Det var et skikkelig dilemma; skulle æ stæik mæ bacon førr heile helga, eller skulle æ jobbe med å få videobloggen min ut tell enda fleire? spør Rubenmann ironisk.

 

Rubenmann på mobil
Foto: Jan Henrik Mo / NRK

Norges første mobil-TV-serie har blitt ekstremt godt mottatt både på mobil og Internett. Nå kan Rubenmanns videoblogger også ses ved å ringe et telefonnummer, som videosamtale. Det er første gang i Norge en slik tjeneste tilbys.

Videosamtale på 3G

Ved å ringe nummeret 22 86 20 64 som videoanrop kan brukerne enkelt se alle Rubenmanns videoblogger. Prisen varierer fra operatør til operatør, og er den samme som for vanlige videoanrop. Brukerne trenger en 3G-telefon for å kunne bruke tjenesten.

- Det er et mål å senke terskelen og gjøre det så enkelt som mulig for brukerne å se mobil-TV. Det gjør vi definitivt med denne tjenesten. I mai lanserer vi også andre typer mobil-TV-innhold på denne måten, sier utviklingssjef Gunnar Garfors i NRK.

Så lett at selv mor...

Videobloggeren Rubenmann, som spilles av Harald Eia, har på kun en uke oppnådd ekstrem popularitet på mobil og Internett, og er nå enda lettere tilgjengelig på mobil. Etter hvert skal også Rubenmanns venner selv kunne spille inn sine egne videoblogger som videosamtale via det samme nummeret.

- Dette gjør mobil-tv så lett tilgjengeleg at selv min mor kan bruke det, sier ansvarlig for forretningsutvikling Ola Akselberg i Oslo-firmaet Rubberduck Media Lab, som leverer løsningen for NRK. 

Plastkoppen på eBay

Rubenmanns venner hyller bloggeren gjennom meldinger, bilder av grønne kopper, på diskusjonsgrupper og i videoer. Nettauksjonen eBay benyttes også. Bodøbloggeren Rubenmann auksjonerer bort sin kjente grønne plastkopp til inntekt for hjemkommunen og et ’fond for landsdelsbloggere’. Prisen er nå oppe i 430 kroner etter at det har kommet inn over 20 bud på koppen som er signert av Rubenmann.

- Rubenmann viser hvordan vi kan skape en flermedial suksess ved å tilrettelegge innholdet vårt for ulike målgrupper. Det er ikke noe mål i seg selv å bare bruke våre egne kanaler for å nå ut til publikum, sier Garfors.