Quiz

QUIZ: One-liners fra 1980-tallets Hollywood

80-tallet må regnes for være filmreplikkenes store tiår. Test dine one-liner-kunnskaper her!

Bruce Willis i «Die Hard» (Aksjon Skyskraper)

KLASSIKER: I år fyller «Die Hard» 30 år, en av åttitallets filmer som best har tålt tidens tann.

Foto: SF Norge

I hvilken film ble følgende replikker sagt?

1/10 «Nobody puts baby in a corner»

2/10 «Yippie-ki-yay, motherfucker!»

3/10 «Roads? Where we're going we don't need roads»

4/10 «I have come here to chew bubble gum and kick ass – and I'm all out of bubble gum»

5/10 «You wanna play rough? OK! Say hello to my little friend!»

6/10 «Like, excuse me, for being a virgin»

7/10 «Here's Johnny!»

8/10 «That's not a knife [...] THAT's a knife»

9/10 «I'll have what she's having»

10/10 «Get away from her, you BITCH!»

Ditt resultat

Du må svare på alle spørsmålene først.

Kulturstrøm

  • Dette er P3-favorittene akkurat nå

    Hver uke lager NRK P3 en Spotify-liste med musikken de synes du bør sjekke ut. Ronny Brede Aase mener du bør spesielt være obs på Astrid S sin låt «The First One». Se alle anbefalingene her.

    Astrid S
    Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix
  • Frykter at journalister forfølges

    Forkjempere for pressefrihet frykter at journalister og medier vil bli stilt for retten i USA i kjølvannet av tiltalen mot Julian Assange.

    Flere presseorganisasjoner og medieeksperter reagerer sterkt på utviklingen i saken og betegner den som skremmende.

    – At Julian Assange tiltales for brudd på spionasjeloven, utgjør en direkte trussel mot pressefriheten og undersøkende journalistikk, advarer Reportere uten grenser.

    (NTB)

  • Stones sier fra seg rettigheter

    22 år etter at The Verves monsterhit «Bitter Sweet Symphony» ble sluppet, har bandets låtskriver Richard Ashcroft fått rettighetene til låten. Tidligere har Mick Jagger og Keith Richards fra The Rolling Stones vært kreditert som låtskrivere og fått alle inntektene. Dette fordi samplingen av strykerne i «Bitter Sweet Symphony» er hentet fra en av deres låter. Alle royalties fra låten siden 1997 og fremover vil nå tilfalle Ashcroft. Det skriver Pitchfork.