- Når man har reist mye rundt i Brasil, er møtet med Brasilia som å komme til en annen planet, forteller Moen.
Moen har valgt å portrettere byen på sin egen måte. Yrende folkeliv, sambarytmer og tilfeldig arkitektur er fullstendig fraværende. Bildene er folketomme, linjene modernistiske og symmetriske.
Dette har Moen gjort for å underbygge ideen om at byen er skapt for tegnearket og ikke for mennesker. Som for å understreke det er hele byen konstruert som en flykropp, mener han.
- Kongressbygningen, som er det høyeste bygget i hele Brasilia, er cockpiten, selve hjernen for byen. Det er her alle viktige beslutninger fattes, her er regjeringsbygg og høyesterett.
1000 dager
Da Brasil ble et demokrati, etter mange års diktatur, lovet den første folkevalgte presidenten, at en ny og moderne hovedstad i midten av landet skulle forene nasjonen. En elegant og monoton by av modernistisk arkitektur ble tegnet av arkitekten Oscar Niemeyer og urbanisten Lucio Costa.
I løpet av 1000 dager mellom 1957 og 2960 ble byen reist. I begynnelsen måtte alt flys inn med helikopter, for det var ingen vei inn dit. 600 kilometer til nærmeste asfalterte vei, 125 kilometer til nærmeste flyplass.
Byen er bygd for massebilisme, men det har latt vente på seg. Og at byen er bygd for biler og ikke for mennesker, er en av grunnene til at den har vært så mye kritisert.
- Men de som bor i Brasilia er stolte av byen sin, og jeg synes den har et ufortjent dårlig rykte. Før jeg kom dit hørte jeg mye negativt om byen, men de som bor der er veldig bevisst sin arv. Levestandarden i Brasilia er mye høyere enn i andre Brasiliansk byer.
Kulturbeitet, NRK P2, torsdag 23. april 2004