Hopp til innhold

Nyskapende, men for pent

Trio Mediaeval er ute med sin fjerde CD. Denne gangen med en folkemusikkproduksjon i samarbeid med perkusjonisten Birger Mistereggen. Det er uendelig vakkert, men litt kjedelig, mener anmelder.

Trio Mediaeval med Birger Mistereggen

Trio Mediaeval med Birger Mistereggen

Foto: Åse Maria / Kolonihaven

Sangerne Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth og Torunn Østrem Ossum i Trio Mediaeval har solid bredde, blant annet middelaldermusikk fra England og Frankrike, samt samtidsmusikk.

Det er ikke så overraskende at de nå har kommet med en folkemusikkplate. "Folk Songs" er kjente og ukjente, religiøse og verdslige sanger, sunget og tolket på nytt.

Nyskapende produksjon

Det begynner lovende. Det lisle bånet. Et fantasifullt arrangement, tre sangere med senkede skuldre som til en hver tid vet hvor de har hverandre i musikken. Og Birger Mistereggen, da; perkusjonist og munnharpespellmann, som gir sangene en ekstra snert og sparker tonene i folkemusikkretning.

Flerstemmig vokal i norsk folkemusikk er ikke nytt. Noen ganger kan jeg også høre inspirasjonskildene til Trio Mediaeval, i sangteknikkene og i arrangeringen.

Gruppa har jobbet sammen i 10 år med tidligmusikk, og tar her med seg noen av tidligmusikkens harmonier og stilidealer inn i folkemusikken. Derfor oppfatter jeg "Folk Songs" først og fremst som en nyskapende produksjon. Og den er viktig. For også folkemusikken må videre, ikke bare mot pop, rock og jazz. I Trio Mediaevals musikalske landskap blomstrer mange av de gamle tonene. Og de viser seg fra en litt annen side.

For pent og pyntelig

Jeg liker platas neddempethet; når sangerne i svake lydpartier får fram rike klanger. Det er vakkert. Og behagelig. Noen ganger litt for behagelig. For jeg skulle ønske meg mer motstand.

Bare unntaksvis hører jeg litt friksjon, særlig de gangene trommevirvelen settes i gang, eller når de virkelig lar fantasien ta tak i arrangementene. Hovedinntrykket er likevel at det er blitt for pent og pyntelig. Og med altfor mye klang på produksjonen, som legger seg som et slør over de musikalske detaljene trioen behersker så godt.

Kulturstrøm

  • Låter fra Universal Music på vei tilbake til TikTok

    Musikk fra Universal Music vil igjen bli tilgjengelig på videoplattformen TikTok, melder partene i en pressemelding.

    Det skjer etter at partene har blitt enige om en ny lisensavtale.

    Universal Musics musikk har vært borte fra TikTok siden 1. februar i år.

    Universal Music mente den gang at TikTok forsøkte å bygge en musikkbasert virksomhet uten rettferdig betaling for musikken.

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP