Hopp til innhold

Piratene de beste kundene

Musikkpirater kjøper ti ganger mer musikk enn de som aldri laster ned gratis.

Musikkpiratene er de beste kundene
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Lovlig nedlasting er større enn gratis nedlasting, sier høyskolelektor ved BI, Audun Molde, til NRK. Det viser en undersøkelse fra BI.

- Undersøkelsen viser at veldig mange er interessert i å kjøpe musikk og at de som laster ned musikk gratis, også faktisk kjøper ti ganger så mye musikk lovlig som de som ikke gjør det.

Videre viser BI-undersøkelsen «Kulturkonsum i krisetider» at nordmenn i snitt kjøper 6 CD-plater i året og at halvparten av de under 20 år også har kjøpt CD-plater.

- Markedet for salg av musikk er fragmentert, men det er en myte at CD-plata er helt død og det er også en myte at gratis nedlasting er så stort som mange tror.

Dalende salgstall

Bare det siste året er omsetningen av platesalget sunket med 13 prosent. Går vi noen flere år tilbake, er omsetningen sunket med 40 prosent.

LES: Musikksalget nesten halvert

Musikkbransjen selv fremholder at gratis nedlastning av musikk er årsaken bak de dårlige salgstallene, men dette stemmer ikke mener Molde.

Ifølge undersøkelsen er de som laster ned gratis er også de største forbrukerne av betalt nedlastet musikk. De betaler for ti ganger så mange nedlastinger som de som aldri laster ned gratis.

EMI-sjefen uenig

Bjørn Rogstad i plateselskapet EMI har liten tro på BI-undersøkelen. Til Aftenposten sier han det er umulig å komme unna at omsetningen synker samtidig som forbruket av musikk øker. Han mener det ikke kan forklares på noe annen måte enn at gratis nedlasting går ut over det lovlige salget.

LES: Lovlig salg øker i Sverige

Molde er ikke enig med Rogstad.

- Det finnes ingen dokumentasjon på om at forbruket, eller interessen for musikk øker, dette er bare påstander. Det vi har her, er tall som går på forbrukeratferd. Det vi har spurt om er hva folk faktisk gjør, sier Audun Molde.

BI-undersøkelsen har unngått å ta stilling til om nedlastingen er ulovlig eller ikke siden det finnes lovlige gratistjenester.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters