Det er ikke noe i veien med oppfinnsomheten til gruppen "Baktruppen". De sendte forfatteren Dag Solstad på interrail-tur fra Moskva til Dublin for å samle inntrykk. Han kom tilbake med ti timer lydbåndopptak. Refleksjoner og tanker Solstad gjorde seg på turen, danner utgangpunkt for forestillingen som gruppen nå turnerer med.
Store i utlandet
Til tross for at "Baktruppen" er relativt ukjente i Norge, har de høstet kjempekritikker i flere europeiske land og er Norges mest anerkjente performancegruppe internasjonalt.
"Baktruppen" har 23 større produksjoner og et utall enkeltopptredener bak seg. De slo igjennom internasjonalt i 1989 med forestillingen "Germania Tod in Berlin" som ble spilt på Henie-Onstad Kunstsenter i Bærum og på teaterfestivaler og teaterscener i Odense, Frankfurt, Helsingfors, Zürich, Amsterdam, Brussel og Berlin. Siden har "Baktruppen" opptrådt på 60-70 teatre i over 20 land, fra Spania i vest til Kina i øst.
Bred kunstbakgrunn
"Baktruppen" ble dannet som frigruppe i 1986. I dag har gruppen en kjerne med følgende medlemmer:
Lyrikeren Øyvind Berg har lang fartstid i "Bakgruppen"
Erik Balke, Øyvind Berg, Ingvild Holm, Trine Falch, Jørgen Knudsen, Bo Kristen Wallstrøm og Worm Winther. I tillegg er Per Henrik Svalastog og 8-10 statister trukket inn i denne produksjonen. Medlemmene har bakgrunn fra og virker innen ulike kunstarter som musikk, litteratur, scenografi og billedkunst.
Sprelsk oppfinnsomhet
Forestillingene til "Baktruppen" består av tekster, som de skriver og bearbeider i fellesskap, og musikk, komponert av Jørgen Knudsen. Scenebildet er preget av sprelsk, til dels barnslig, oppfinnsomhet. Stort sett opptrer alle medlemmene på scenen hele forestillingen igjennom. "Baktruppen" forholder seg alltid fritt til det dramatiske materialet de bruker - det har de også gjort med Dag Solstads ti timer lange opptak fra interrailturen.
Og Solstad selv - hva sier han om å arbeide for "Baktruppen"?
- "Baktruppen" er veldig moro å arbeide for, for de er helt uberegnelige. Men jeg vet jo at de har såpass stil og sans, at uansett hva de finner på, så vil et være verdifullt, det som dukker opp.
Ketil Kern
Kunst NÅ, NRK 1, 24. april, 2001