- Både i omfang og interesse har Øyafestivalen gjennomgått en voldsom utvikling. Vi har allerede solgt rundt 9.000 av totalt 12.000 billetter til festivalen, konstaterer pr-ansvarlig Christian Østlie fornøyd.
Fra Kalvøya til Gamlebyen
Han har vært med på den spede starten med 12 band på Kalvøya i 1999 via fjorårets overgang til Oslo fram til årets stjernespekkede
Ai Phoenix spiller også første dag av festivalen (foto: racingjunior.com).
arrangement.
Med New Pornographers, Spiritualized, Will Oldham, Saint Etienne og Nancy Sinatra som utenlandske trekkplaster, og Gatas Parlament, Motorpsycho, Kaizers Orchestra og Tungtvann som noen av de best kjente norske.
- Vårt primære mål har alltid vært å fungere som et utstillingsvindu for norsk musikk, og jeg føler vi har klart å vokse uten å miste dette fokuset, sier Østlie.
Tenker helhet
At de internasjonale stjernenavnenes nærvær truer norskfokuset er han helt uenig i.
Christian Østlie, PR-ansvarlig Øya-Festivalen (Foto: Rune Johansen, NRK)
- Det er viktig å tenke helhet, og noen utenlandske artister er nødvendig for å skape denne helheten. Stjernenavnene er med på å øke den generelle interessen for festivalen, noe som opplagt også kommer de mindre og mer ukjente artistene til gode. Dessuten er det fortsatt et overveldende flertall norske navn – omlag 40 av drøye 50 - på plakaten, argumenterer Østlie.
Middelalderrock
Etter at Øya-festivalen etter to år forlot Kalvøya i Bærum til fordel for Middelparken i Gamlebyen i Oslo i fjor, har kapasiteten vært 6.000 billetter pr. dag.
I fjor stoppet billettsalget på 7500 for de to dagene, et tall som i år altså allerede er passert i god tid før festivalstart. Og uten at det skaper nevneverdig bekymring for de historiske middelalderruinene etter Mariakirken i Gamlebyen.
- Det var en viss uro i enkelte kretser i fjor for hvordan ruinene ville tåle innrykket av tusenvis festivalfolk, men vi tok visse forholdsregler som fungerte utmerket. Denne bekymringen har derfor vært et ikke-tema i år, og i stedet har vi kunne glede oss over et fruktbart samarbeid med Oslo kommune. Kommunen har stilt seg veldig positive til Øya-festivalen, som et positivt tilskudd til Oslos kultur- og folkeliv, hevder Østlie.
Sunn økonomi, redusert støtte
I motsetning til mange andre festivaler har Øya-festivalen unngått de store underskuddene.
Kaizers Orchestra tok Danmark og Roskilde med storm. De blir helt sikkert også populære på Øya (foto: Jørn Gjersøe).
Resultatet etter de tre første årene ligger på beskjeden pluss, men den reduserte festivalstøtten fra Norsk kulturråd kom som et lite skudd for baugen tidligere i år.
Øyafestivalen fikk i fjor 120.000 og søkte i år om 400.000, men måtte nøye seg med 100.000 kroner.
- Jeg aner ikke hvorfor støtten ble redusert i forhold til i fjor, kommenterer Christian som innrømmer at festivalledelsen ble veldig overrasket over reduksjonen.
Fravek praksis
Ikke minst fordi Norsk kulturråd har hatt en praksis som tilsier at de ofte går inn med økt støtte etter tre år, når en festival har vist seg levedyktig. Men denne praksisen gjaldt tydeligvis ikke et rocka arrangement som Øyafestivalen.
- Det skapte litt trøbbel for bookingbudsjettet, innrømmer Østlie. Som også av den grunn er ekstra glad for at Oslo kommune i år åpnet opp pengesekken og innvilget Øyafestivalen 150.000 kroner i støtte.