– Vi har sett gode opplagstall i løpet av fjoråret, men vi var slettes ikke sikre på om vi ville være størst, sier redaksjonssjef i Tara, Kathrine Gram Ellingsen.
Det Bonnier-eide magasinet ble etablert for snart fem år siden. Redaksjonen tror Taras suksess skyldes at det har klart å finne en stil og en måte å møte voksne kvinner på.
Nisjepreget
– Vi ser at de andre tradisjonelle familiebladene sprer seg mer når det gjelder alder og tema. Jeg tror vi har lykkes med å være mer nisjepreget. Dessuten har vi fra dag én vært veldig lydhøre overfor publikum, og prøver stadig å forbedre produktet, sier Ellingsen.
Ellingsen mener det de siste årene er blitt mer «populært» å være i alderen førti pluss.
– Det er ok å være førti pluss. Det er ikke sånn at det er slutt på livet da, sier Ellingsen.
– Leserne våre er en kjøpesterk og ressurssterk gruppe. Vi tror denne gruppen har etterspurt et blad som kan inspirere, gi hygge og lærdom, sier hun.
Bolig og hage
Også andre kvinneblader kan skilte med fremgang i fjor. KK, Cosmopolitan, Topp, Costume, Det Nye ShapeUp og Elle kan skilte med fremgang i et krevende marked. Månedsmagasinet Henne har derimot en nedgang på 7,6 prosent.
- Les også:
- Les også:
Andre hovedtendenser fra opplagstallene er følgende:
- Færre kjøper aktualitetsmagasiner
- Færre kjøper de tradisjonelle familiebladene
- Flere vil ha trendy boligmagasiner
- Nisjene øker - små hageblader er nye på ti-på-topp-listen.
Se hele listen:
– Trendene er tydelige. Det går mot en sterkere grad av nisjefisering. De generelle bladene som familieblader og aktualitetsblader taper terreng. Det har med at hele mediebildet er i endring, der alle kjemper om mediekonsumentenes tid, sier fagsjef i Mediebedriftene (MBL), Helge Holbæk-Hanssen.
Holder markedsandelene
Størst nedgang i antall eksemplarer har Se og Hør og Se og Hør Weekend (Aller Media) og Her og Nå (Hjemmet Mortensen).
Se og Hør tirsdag er fremdeles landets største. Se og Hør tirsdag og Se og Hør Weekend står for 22 prosent av alt bladsalg.
Konkurrenten Her og Nå pustet storebror Se og Hør i nakken i 2004, men siden har opplaget falt og falt. Slik sett var de negative tallene i dag ingen overraskelselse.
– Vi ser at markedet er vanskelig for denne type magasiner, sier Gunnar Bleness, ansvarlig redaktør i Her og Nå.
– Vi er ikke fornøyd med tilbakegangen, men er glad for at vi holder markedsandelene mot konkurrentene vi sammenligner oss med, sier Bleness.
Bleness sier det bli viktig å jobbe videre med produktet.
– Vi må ikke glemme at vi fremdeles leses av veldig mange.
For dem er Her og Nå er viktig del av hverdagen, sier Bleness.
Motbevist at unge ikke leser
– Topp er et magasin som retter seg mot yngre lesere. For andre året på rad har det en kraftig vekst i en gruppe man ikke tror leser noe på papir. Det viser at hvis bare innholdet treffer målgruppen, så er det i dagens marked, mulig å lage blader som får suksess, sier Holbæk-Hanssen.
I 2009 ble det solgt totalt 80.613.491 magasiner og blader med sammenlignbare titler. Det er 4,9 millioner færre enn året før, og en nedgang i prosent på 5,7.