Gjennom årtier har Radioteatret vært det teatret i landet som bringer mest ny, norsk dramatikk til flest nordmenn.
EBBA HASLUND: Produktiv forfatter for Radioteatret gjennom mange år.
Ebba Haslund har vært en av de mest produktive. Fra 1950-årene og langt ut på 90-tallet, skrev hun en rekke stykker for Radioteatret ved siden av mange andre ting i sitt forfatterskap.
Christopher Grøndahl har til nå skrevet fire hørespill for Radioteatret. Denne høsten har Radioteatret viet en hel måned til mannen som med sine stykker bringer noe helt nytt inn i Radioteatrets univers.
Stykkene «Niveanatt», «RISK», «Silent Winds of Blackpool» og «Tundra» bærer alle preg av Grøndahls eksistensielle action, samtidig som de helt og fullt viser at akkurat denne dramatikken er tenkt og skrevet med tanke for mediet det skal fremføres i, det audiovisuelle.
CHRISTOPHER GRØNDAHL: Svært aktiv radiodramatiker.
Kanskje kunne de ikke en gang vært gjort noe annet sted?
Begge forfatterne er enige om at å skrive for Radioteatret er noe helt spesielt. Hør om deres erfaringer, og klipp fra produksjonene deres i dette bakgrunnsprogrammet, som handler om nettopp dette. Hvordan er det egentlig å skrive for Radioteatret?
Produsent og journalist i programmet er Camilla Liby Clausen.