NRK Meny
Normal

Nytt reklamevirus

Falske reklameannonser som inneholdt datavirus slapp i januar inn på nettsidene til VG, Startsiden, Se og Hør og TV2.

Datavirus

Nye datavirus fremstår som nettannonser.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

- Det er nytt at populære sider vi ser på som legitime inneholder slike infiserte koder. Hvis dette utvikler seg kan det bli vanskelig for disse nettsidene å opprettholde tilliten overfor nettbrukerne, sier Christophe Birkeland ved Nasjonal Sikkerhetsmyndighet.

Det er ikke selve annonsen som er problemet, men et vindu som dukker opp etter en stund. Dette tilbyr et antivirusprogram til lav pris, og dersom brukeren trykker "OK" kan svindlerne få tilgang til både penger og personopplysninger.

- Redaktøransvar

Torry Pedersen

Torry Pedersen mener saken ikke handler om redaktøransvar.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Børge Vike Sandengen i INMA, interesseorganisasjonen for markedsføring på nettet, mener redaktørene har ansvaret.

- Dette er ren svindel som rammer både mediene og forbrukerne. Redaktørene er naturligvis ansvarlig for alt innhold som publiseres og man må også sjekke og kontrollere annonsene.

Politisak 

Torry Pedersen, ansvarlig redaktør for VGs nettsider, vil ikke ta på seg ansvaret for episoden.

- Det er vi som har blitt utsatt for en kriminell handling. Vi forholder oss til dette som man skal med kriminelle handlinger, og har politianmeldt forholdet.  

Georg Apenes, direktør i Datatilsynet, tviler på at politiet kan være til særlig stor hjelp.

Georg Apenes.

Datatilsynets Georg Apenes tror ikke politiet har ressurser til å løse problemet.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

- Norske forbrukere og nettsteder må være klar over at politiet trolig ikke har kunnskap og ressurser til å prioritere disse problemene, sier Apenes til NRK Kulturnytt.

Utenlandske bakmenn

Også Frode Elton Haug i Forbrukerombudet tviler på at politiet kan gjøre stort.

- Det er utenlandske aktører som står bak. Siden det her dreier seg om svindel er bakmennene flinke til å skjule seg. Disse kan bare tas gjennom internasjonalt etterforskningssamarbeid, sier Haug, som oppfordrer publikum til å være skeptisk til nettreklamer som lover gratis musikk eller viruskontroll.