Hopp til innhold

- Media svikter sin samfunnsrolle

Norske medier mister troverdighet ved ikke å navngi TV2-reporteren som hadde et forhold til terrortiltalte Arfan Bhatti. Det mener redaktør i Moss Dagblad, som før helgen valgte å publisere navnet

anonym

Illustrasjonsbilde.

Foto: TERJE BENDIKSBY / Scanpix

- Det vi absolutt ikke trenger i pressen er å beskytte egne medarbeidere på den måten vi ser andre yrkesgrupper gjør. Hvis vi gjør det så mister vi all troverdighet etter min mening, sier redaktør Ernst Rolf i Moss Dagblad.

I tillegg til Moss Dagblad er det bare Trygve Hegnar i Finansavisen som har identifisert journalisten. Navnet på reporteren er allerede spredd på ulike nettforum, men resten av medienorge holder navnet tett til brystet.

- Hadde det vært en politiker som hadde vært sentralt innblandet i nyhetsbildet, så hadde navnet selvfølgelig vært offentliggjort med en gang, sier Rolf.

- Svikter sin samfunnsrolle

Bjarne Kvam er journalist, jurist og forfatter av boka "Tilfeldighetens gapestokk" om identifisering i mediene. Han mener det er prinsippløst av mediene å ikke identifisere TV2-reporteren.

- Jeg mener pressen i Norge svikter sin samfunnsrolle på disse spørsmålene fordi pressens rolle er å informere oss borgere. Jeg tror det er kollegial og menneskelige hensyn som ligger bak, og ikke en prinsippiel tilnærming til problemet, sier Kvam.

Etikkredaktør Lars Helle i Dagbladet mener det ikke er viktig å identifisere journalisten i dette konkrete tilfellet.

- Dette er en sak hvor vi unnlot å omtale den hovedtiltalte, Arfan Bhatti, frem til det kom ut tiltale ett år etter terrorhendelsene. Vi har valgt å ikke identifisere journalisten ut ifra en vurdering om å ta hensyn til den innvolverte og ut ifra å vise saklighet og omtanke for saken, sier han.

- Vanskelig sak

Dagbladet-redaktøren forteller at dette har vært en vanskelig sak å vurdere, men hevder at de ikke har unnlat å identifisere vitnet fordi hun var journalist.

- Tvert i mot har vi vært ekstra omhyggelig på grunn av dette, og på grunn av anklagene vi visste vi ville få fra blant annet Kvam, sier Helle.

Han reagerer på hvor fokuset i denne saken har havnet.

- Dette er en sak hvor vi enda ikke har identifisert alle tiltalte, og likevel blir denne debatten om et enkelt vitne – fordi vedkommende er en journalist. Syns det er underlig at dette blir hovedpoenget i denne saken, forteller etikkredaktøren.

Bjarne Kvam mener det vil være ulike svar på hvorfor folk har behov for å vite navnet til journalisten, men at det i første rekke handler om lik behandling.

- Det finnes et generelt behov i befolkningen for å få vite om hva som foregår i samfunnet. Man kan jo stille spørsmålet om vi trenger å vite hvem Arfan Bhatti og David Toska er. Poenget er uansett at det foregår en ustrakt grad av identifisering og når man velger å identifisere noen, så må man forsøke å behandle like tilfeller likt, men det greier ikke pressen, sier Kvam.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters