Hopp til innhold

Norge sett fra veien

På en humoristisk og innsiktsfull måte tar utstillingen hull på mystikken knyttet til Norge og det norske landskapet.

Låtefoss i Hardanger

I 'Utsikter: Norge sett fra veien' tar Nasjonalmuseet for seg hvilken rolle veien har spilt for nordmenn. Her fra Låtefoss i Hardanger.

Foto: Normanns Kunstforlag AS

Mona Pahle Bjerke

Utsikter: Norge sett fra veien, Nasjonalmuseet (Arkitekturmuseet) til 28.10.


I utstillingen «Utsikter Norge sett fra veien» har Nasjonalmuseet for kunst valgt seg en ganske utradisjonell samarbeidspartner, nemlig Statens vegvesen. Utstillingen har som det fremgår av tittelen veien og utsikten som sitt tema.

Her ser man Statens vegvesens omfattende prestisjeprosjekt Nasjonale turistveger inn mot et bredt historisk bakteppe; Det handler om hvordan vi nordmenn gjennom historien tilbake til 1700-tallet har tatt naturen i vår besittelse, og hvilken sentral rolle veien har spilt i så måte.

I flere av Nasjonale turistveiers prosjekter ser vi hvordan arkitektur fungerer som iscenesettelse av de spektakulære naturopplevelsene, det er veier, broer, stier, platåer, trapper eller utsiktsramper som enten tar sikte på å harmonere med – eller skape en kontrast til landskapet.

Fremtidsprosjekter

Utstillingen er todelt. I Fehnpaviljongen har man laget en fremtidsdel med enda ikke realiserte prosjekter. Her finner vi blant annet Carl Viggo Hølmebakks enorme modell som viser brokonstruksjonen over Vøringsfossen og Peter Zumthors prosjekt for sinkgruvemuseet i Allmannajuvet.

I utstillingenens andre del, i Buckersalen, tas vi med på et streiftog inn i historien. Her finner vi fotografier, reiseskisser, kart, grafikk, oljamalerier og tegninger som viser reisende langs veier og stier i Norge.

Reklameplakater for «Norway natures wonderland» fra begynnelsen av 1900-tallet, og postkort fra 1950-tallet: bilferiens gullalder, samt fotografier av veibygging tatt av den tyske okkupasjonsmakten i Norge under den andre verdenskrigen.

Utkast til Skutshorn

Wilhelm Maximilian Carpelan, Utkast til Skutshorn, Akvarell, 1819, Nasjonalbiblioteket.

Foto: Creative Commons / Nasjonalbiblioteket

Kjører forbi

Et verk jeg likte var Per Olav Torgnesskars tretti minutter lange video «Driving by (Norwegian Scenaries)» fra 1996. Videoen er satt sammen av ett minutt lange klipp som er tatt med en times mellomrom, den viser det norske dagligdagse landskapet: små hus, tettsteder, mye fuktig skog, våt asfalt, gateskilter og bensinstasjonen og likegyldig pludring på radioen.

Det jeg tenker at han tar opp her er forbindelsen mellom reisen og den store fortellingen. Vi syr sammen høydepunktene fra reisen, det er dette vi skriver om, fotograferer, og slik forvandler vi reisen til en fantastisk fortelling.

Den norske urmyten

Utstillingen utforsker og avslører på en humoristisk måte den norske urmyten. Vi arbeider oss bakover i historien på veier og stier, gjennom dype skoger, langs bratte juv og med spektakulære utsikter.

Vi nøster opp selve konstruksjonen av vårt nasjonale selvbilde som er så nært forbundet med nettopp opplevelsen av landskapet.

Fra modige ryttere til sirumpa turister

Spenningen i utstillingen ligger i kontrastene. Gjennom det antiromantiske og dypt prosaiske at det i dag er bilen som tar oss til disse stedene. Når man slik setter sammen fortidens smale, farlige veier og stier der den hardføre, robuste nordmann uredd og trøstig vandrer av sted, eller rir så å si på stupets kant, sammen med Nasjonale turistveier som er tilrettelagt for den litt sirumpa turisten i grilldress som halvveis motvillig manøvrerer seg ut av bilen for å kaste et blikk ut over Vøringsfossen, så tar man helt og holdent hull på mystikken knyttet til det norske landskapet; det viser oss det konstruerte og kunstige ved en storslagen forestilling vi opplever som naturlig og organisk.

Jeg synes dette er en veldig bra utstilling - den er både sanselig appellerende og svært tankevekkende. Det er en interessant idé som de har utført med glans.

Steilneset

Steilniset i Vardø, minnehall som leder frem til glassbygget med kunstverk av Louise Bourgeois. Arkitekt Peter Zumthor.

Foto: © Bjarne Riesto / www.riesto.no / © Bjarne Riesto / www.riesto.no

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.