Hopp til innhold

Munch-utstilling ga rekordoverskudd

Verdens største Munch-utstilling fikk dobbelt så mange besøkende som forventet. Det ga arrangørene syv millioner kroner i ekstrainntekter.

Omvisning i Nasjonalgalleriet i anledning Edvard Munchs 150

Jubileumsutstillingen Munch 150 trakk horder til museene, og besøkstallene har langt overgått forventningene.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Munch-året nærmer seg slutten, og arrangørene Munch-museet og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design kan se tilbake på en særdeles vellykket jubileumsfeiring.

Jubileumsutstillingen Munch 150 trakk horder til museene, og besøkstallene har langt overgått forventningene. Hele 485.000 mennesker var innom utstillingene, en dobling i forhold til prognosene som var på 230.000-240.000 besøkende. Munch 150 ble dermed tidenes mest besøkte utstilling både i Nasjonalgalleriet og Munch-museet.

Les kommentaren til NRKs Agnes Moxnes: En suksess som kunne vært større

– Det er omtrent like mange som besøkte Munch-utstillingen «Det moderne øye» i Paris i fjor. At vi i Oslo kan få til noe slikt uten den turisttilstrømning og sentrale plassering som Paris har, er fantastisk, sier Nasjonalmuseets direktør Audun Eckhoff.

Syv millioner ekstra

Nå viser det seg at rekordbesøket også har generert et stort overskudd til Munch-museet og Nasjonalmuseet.

De mange besøkende har gitt museene hele syv millioner kroner ekstra i kassa. Pengene skal brukes til nye utstillinger, forteller prosjektleder for Munch-jubileet, Elsebet Kjerschow.

– Køer som dem vi hadde under denne utstillingen har vi aldri opplevd før. Vi er veldig stolte og fornøyde. Og glade for at så mange mennesker har kommet, sier hun til NRK.

For ett år siden var ikke forventningene til Munch-året særlig høye. Oslo kommune hadde fortsatt ikke avklart om det nye Munch-museet skulle bygges, og jubileet slet med å få finansieringen på plass. Men i løpet av året ble det nye Munch-museet Lambda vedtatt, sponsorene kom på plass, og Munchs «Skrik» ble solgt for 750 millioner kroner i New York.

Alt dette har hatt mye å si for interessen rundt utstillingen, mener professor i Kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, Øivind Storm Bjerke.

– Dette var noe alle måtte se, sier han til NRK.

Interessen vil vokse ytterligere

Jubileet har også ført til en økning i besøkstallet ved Munch-museet. Til nå i år har cirka 200.000 besøkt Munch-museet, mot 120.000 i hele fjor.

Nå håper museumsledelsen at de klarer å fortsette å engasjere publikum.

– Internasjonalt er jeg ikke i tvil om at interessen for Munch bare kommer til å vokse. Jeg er spent på om interessen også kommer til å vokse ytterligere her hjemme. Det er selvfølgelig det som er målet. I Amsterdam, som har omtrent like mange innbyggere som Oslo, besøker innbyggerne Van Gogh-museet i gjennomsnitt hvert andre-tredje år. Oslos innbyggere besøker Munch-museet hvert 14. år. Vi skal jobbe for å ta igjen våre venner i Amsterdam, sier Munch-museets direktør Stein Olav Henrichsen til NTB.

Munch-året avsluttes torsdag

Munch-jubileet avsluttes torsdag med festforestilling i Elverum.

Edvard Munch ble født på gården Engelaug Østre i Løten 12. desember 1863. På denne dagen, 150 år etter, inviterer Munch 150 og Løten kommune til festforestilling og fødselsdagsfeiring i Terningen Arena i Elverum, nær Edvard Munchs fødested på Løten.

På scenen står blant andre Karl Ove Knausgård, Ungdomssymfonikerne med solist Birgitte Christensen og dirigent Rolf Gupta. Jo Strømgren Kompani gjester forestillingen med utdrag fra sin oppsetning «The Painter», der publikum gjennom store, livaktige dokker møter Edvard Munch som gammel, ung og barn.

Se et utvalg av bildene fra utstillingen her:

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters