For her finner du 12 ulike arier som Mozart skrev til navngitte sangerinner, for eksempel engelske Nancy Storace, den første Susanna i «Figaros bryllup».
Naturlig og lettsunget skal Storace ha vært, Magdalena Kozena synger vakkert, og ganske lett, er helt med i teksten, men holder seg på matta når det gjelder pusting og ekstratrykk på viktige ord.
Kunstig
Så til en sopran som Mozart egentlig ikke likte, den italienske divaen Adriana Ferrarese. "Kunstig og teatralsk" skrev Mozart til kona Konstanze, men likefullt så skrev han noter til Ferrarese så blekket sprutet.
Hun var den første Fiordiligi i «Cosi fan tutte» og denne rollens råvanskelige partitur viser at Ferrarese i alle fall hadde stort register og mye temperament. Det har Kozena også.
God teknikk
Koloraturen sitter hos Kozena, så god teknikk har hun at de musikalske opp og ned-bordene virker naturlig. Men i ett valg er jeg misfornøyd, eller uenig.
I den kjente Voi che sapete også fra «Figaros bryllup» brukes en versjon med ekstraforsiringer signert en viss Domenico Corri, etter Mozarts død.
Dette passer ikke inn i naturlighetsidealet som anføres i tekstheftet, og sangerinnen som gestaltet pasjen Cherubino for første gang, skal slett ikke ha vært så flink, så Mozart var nok bevisst i å skrive enkelt.
Men én innvending til tross, mye lekkert for damer, og menn også, men dere må bare lytte mens Magdalena Kozena synger, så vakkert så vakkert.