Hopp til innhold

– Det er ikke nødvendigvis uetisk å tjene penger

Motemagasinet Det Nyes siste forside kritiseres å være en «meningsløs nakenprotest». Magasinets redaktør er uenig og mener at bladet tvert imot bidrar til at unge jenter engasjerer seg.

Mari Midtstigen 2

Det Nyes redaktør Mari Midtstigen stilte naken sammen med en kanin på forsiden til magasinets januarutgivelse. Det har ført til negative reaksjoner fra frilansjournalist Mona Sæther Evensen som hevder at magasinet driver med «grønnvasking».

Foto: Andreas Kleiberg

I en kronikk kaller frilansjournalist Mona Sæther Evensen Det Nyes siste forside der redaktør Mari Midtstigen poserer naken med en kanin for en «meningsløs nakenprotest».

Evensen argumenterer med at samtidig som Det Nye tar avstand fra dyremishandling på forsiden, i samme nummer annonserer for L'Oréal og Lipton's te, som beviselig skal ha uetiske aspekter ved sin produksjon.

Les hele kronikken her.

Forsiden kommer ifølge magasinet selv som en reaksjon på videoen som viser hvordan en kanin i Kina mishandles under produksjonen av angoraull.

– Vi kan ikke få slutt på all verdens lidelser

Evensen mener at Det Nye kun fremstår som engasjert og etisk fordi det har høy markedsføringsverdi.

Det vil ikke redaktør Mari Midtstigen være med på.

– Vi tok tak i en sak fra nyhetsbildet om dyremishandling i forbindelse med produksjon av angora i Kina. Mens vi jobbet med saken, fant vi ut at vi ville forsøke å få litt ekstra oppmerksomhet omkring dette blant annet fordi det engasjerer leserne våre. Og da ville vi lage en forside som symboliserte at vi tok avstand fra denne dyremishandlingen, sier Midtstigen.

Det nye 1 2014

Det var denne forsiden som fikk frilansjournalist Mona Sæther Evensen til å reagere. Her poserer Det Nye-redaktør Mari Midtstigen naken på forsiden sammen med en kanin som reaksjon på dokumentasjon av uetiske produksjonsforhold i Kina.


– Forstår dere kritikken fra Evensen?

– Det er lett å være enig i at det finnes mye urettferdighet og lidelse i verden. Men det blir noe forenklet om man mener at man enten må sørge for at det blir slutt på alle verdens lidelser med det samme, eller legge ned det største magasinet for unge kvinner i Norge, som det kan virke som at Evensen mener vi bør gjøre.

LES OGSÅ: Våre billige klær koster andre dyrt

– Det Nye er et av få magasiner for denne målgruppen som tar aktive standpunkt, og markerer seg med innhold som handler om mye mer enn mote, fortsetter redaktøren.

Se videoen av dyremishandlingen her:

– Ikke uetisk å tjene penger

– Det hjelper ikke å være pen på utenpå om du er slem innvendig, skriver Evensen i sin kronikk. Hva er deres reaksjon?

– I likhet med det aller meste av verdens journalistikk er også Det Nye delfinansiert av inntekter fra annonser. Det at man kan tjene penger på god journalistikk, betyr ikke at denne journalistikken er uetisk eller mindreverdig journalistikk man ikke tjener penger på, sier Midtstigen.

LES OGSÅ: Krever forbud mot dødelig jeansproduksjon

Videre hevder Evensen at magasinet driver med såkalt «grønnvasking» – når et selskap promoterer miljøvennlige initiativer, men i realiteten opererer på en måte som skader miljøet.

Det avviser Midtstigen.

– Opplyste forbrukere og lesere er med å endre både mediene og vareproduksjon. Det mener vi er bra. Åpenheten som den nye medievirkeligheten byr på gir mange muligheter for påvirkning, og vi omfavner dette. Uten at det gir oss behov for å grønnvaske noe som helst.

Følger norsk markedsføringslov

Hvordan vurderer Det Nye sine annonsører?

– Vi vurderer annonsene før de publiseres ut fra at vi følger norsk markedsføringslov og eksempelvis er ansvarlige for at annonsørene ikke fremsetter udokumenterte påstander, forteller Midtstigen.

LES OGSÅ: 2013: Året vi kasta klærne

Midtstigen forteller at magasinet kan komme med innspill til sine annonsører.

– Vi kan ha innspill med hensyn til profil, fordi vi ikke skal krenke våre lesere. Vi kan for eksempel komme med forslag til endring dersom vi synes en annonsør spiller på våre unge leseres usikkerhet hva angår kropp og slanking.

– Det vi imidlertid ikke gjør, er å foreta en større gransking av de økonomiske forholdene i selskapene som ønsker å annonsere, produksjonsmåter og så videre. At dette foregår på rett vis, skal ivaretas av bransjenormer, lovgivning og rettsvesen, både nasjonalt og internasjonalt, understreker Midtstigen.

– Kan kravet til profitt noen ganger gjøre at man ser bort fra uetiske aspekter ved sine annonsører?

– Nei, jeg opplever ikke at det er noe problem.

– Bidrar gjerne til at unge engasjerer seg

Midtstigen mener at Det Nye skiller seg fra sine konkurrenter ved å skrive om andre temaer, i tillegg til karriere, trening og relasjoner.

– Er Det Nye et kritisk motemagasin?

– Vi skriver også om forhold i klesindustrien når dette er relevant. Denne gangen har vi skrevet om angoraproduksjon, og vi har tidligere skrevet om tekstilarbeidere i Kambodsja og Bangladesh.

LES OGSÅ:
Bygningskollapsen ble et vendepunkt

Kulturstrøm

  • Sophie Elise avslører pillemisbruk

    I sin nye podkast på NRK forteller Sophie Elise at hun har slitt med pilleavhengighet. Hun var avhengig av beroligende tabletter. I august la hun seg inn på rehabilitering, sier hun i starten av den første episoden av podkasten Sophie og Fetisha.

  • Posthornfrimerkene feirer 150 år

    De norske posthornfrimerkene feirer 150 år og er verdens lengst benyttede frimerkemotiv. I oktober kommer et nytt posthornmerke i valøren 19 kroner.

    – De norske posthornfrimerkene er verdens lengst benyttede frimerkemotiv. Dette er en rekord Posten ikke har planer om å slippe fra oss, sier Postens frimerkedirektør, Halvor Fasting.

    Siden 1872 er det solgt mer enn 5,3 milliarder norske posthornfrimerker. S

    Serien ble skapt av arkitekt Andreas Wilhelm von Hanno – som er avbildet på miniatyrarket som utgis til jubileet. De første frimerkene var røde, og valøren var på tre skilling. Siden har posthornfrimerket kommet i øreverdier, før det ble hele kroner og nå i tikroner.

    (NTB)

    phKpzuGSQRI
    Foto: Posten / NTB
  • Durek Verrett fikk ikke medhold i PFU for Se og Hør-klage

    Pressens Faglige Utvalg (PFU) felte ikke Se og Hør for brudd på Vær varsom-plakaten og god presseskikk etter en klage fra Durek Verrett.

    Durek Verrett klaget inn Se og Hør til PFU etter et oppslag på ti sider i ukebladet fra 17. desember i fjor, hvor Verretts helsetilstand og sykdom ble omtalt.

    Utvalget mener det skal være høy terskel for å opplyse om slike helseopplysninger, men i dette spesielle tilfellet er det relevant.

    – Hvis dette hadde vært en influenser eller noen andre, så hadde det vært en fellelse. Men en person som til de grader eksponerer seg selv og sin egen helse som forretningsmodell, må forvente at det settes søkelys på egen helse, sa Gunnar Kagge, som er representant fra journalistene og ansatt i Aftenposten.

    Stein Bjøntegård, som representerer redaktørforeningen og NRK, mente dette ikke åpner for noen endring i PFUs syn på hva man skal viderebringe av private helseopplysninger.

    – Det må komme tydelig frem at dette er et unntakstilfelle, sa han.

    Prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett går arm i arm på vei inn til feiring av prinsesse Ingrid Alexandras 18-årsdag
    Foto: Lise Åserud / NTB