Hopp til innhold

Mer dialektrap fra Side Brok

Side Brok går fra hjemmegjort til polert og velprodusert på sin nye plate Ekte Menn. Men vokalisten sliter med å passe inn i lydbildet.

Hip hop-gruppa Side Brok fra Hovdebygda i Ørsta starter kalaset ganske tungt og fett med ”Mann Med Manera”, der frontfigur Runar Gudnasons karakteristiske nasale dialektrap er umiddelbart til å kjenne igjen fra tidligere utgivelser. Men soundet til Side Brok er klart annerledes her. Spesielt tydelig er det når de ganske kjapt sklir ut i riktig så glatt og teknisk strøken funkpop med kordamer og glinsende messingblås.

Ensomhet og majones

Kombinasjonen av superkommersiell funky 80-tallspop og en folkelig og vulgært sjarmerende tekst om ensomhet og majones i ”Nattmat”, blir pussig og ikke helt vellykket. Humoren og stilen fungerer kanskje bra på studentfest, men mange andre vil nok heller gå for alternativer som stryker en litt mer medhårs.

Ekte hip hop?

På sine første plater fikk Side Brok tyn fra hip hop-miljøene i Oslo og ble beskyldt for ikke å være ekte vare. Norsk hip hop er bortimot død for tida, mens Side Brok holder koken på sitt rare vis. De er neppe ute etter hip hop-aksept denne gangen.

Amerikansk vestkyst

Musikalsk er Side Brok heller tidvis beslektet med popgrupper som National Bank og Montée. De har gjort det å lefle med og vri på det glatteste av uglesett amerikansk vestkyst-pop fra sent 70- og tidlig 1980-tall, til noe kult. Men hos Side Brok skaper vokalen både særpreg og problemer. Den blander seg ikke godt nok med bandet og blir i lengden for outrert og i for stor kontrast til musikken. Det er som om kremen av sessionmusikere fra Los Angeles backer en bygderevy.

Som en rusten Hiace

Stilen til Side Brok og rappingen og stemmen til Runar Gudnason var et postitivt overraskelsesmomentet da de kom på banen i 2003. De får ikke denne fordelen nå. Den strøkne produksjonen og fremføringen gir følelsen av at bandet sitter i en passe utspjåka Mercedes, mens Gudnason vingler etter i en rusten Toyota Hiace. Men i låter som ”Ej Ser” og Skjemde” er det noe med groovet og tempoet som passer flyten i rappingen godt, og dette er noen av få steder der alle komponentene trekker i samme retning.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters