Hopp til innhold

Mener DNB-kampanje er ulovlig

Forbrukerombudet mener DNB har brutt regelverket med en forsikringskampanje rettet mot unge brukere.

Den store flyttedagen

Sterke menn skulle hjelpe unge DNB-kunder med flyttingen. Nå beklager banken kampanjen og innrømmer at de burde ha vært tydeligere på detaljene i avtalen.

Foto: DNB

DNBs kampanje «Den store flyttehjelpen» får kritikk av Forbrukerombudet. Kampanjen skulle selge innboforsikring til unge, og den ble markedsførte med at muskuløse menn ville komme til unnsetning til som måtte trenge flyttehjelp.

Banken informerte ikke om totalpris og vilkår for forsikringsavtalen, og dette mener forbrukerombud Gry Nergård er kritikkverdig.

– Vi mener dette er ulovlig. Mange i denne målgruppa har trolig aldri inngått slike avtaler. Derfor er det ekstra viktig at de får god og tydelig informasjon, slik at de er i stand til å ta stilling til hva de takker ja til før de inngår en avtale, sier Nergård i en pressemelding.

Mangelfulle opplysninger

Forbrukerombudet mener DNB har utelatt opplysninger som er nødvendig for å gjøre en selvstendig vurdering av tjenesten. På nettsida til «Den store flyttedagen» ble det ifølge forbrukerombudet bare opplyst månedspris og at forsikringen dekker innbo for inntil 500 000 kroner. Det ble heller ikke fortalt at man binder seg for ett år med avtalen.

– En forsikringsavtale er både komplisert og økonomisk forpliktende. Unge forbruker er ikke alltid i stand til å forstå omfanget av slike avtaler, så derfor er det ekstra viktig med god og tilstrekkelig informasjon, sier Nergård.

Innrømmer feil

Forbrukerombudet har sendt brev til DNB og forklarer hvorfor de mener kampanjen er villedende. DNB har markedsført forsikringen til en pris på 79 kroner i måneden, og innrømmer nå at de burde har vært tydeligere.

– Vi har fått brevet fra Forbrukerombudet og sett på saken. Her er det bare å si at vi har gjort en feil. Det er beklagelig, og helt riktig det Forbrukerombudet påpeker. Vi skulle vært flinkere til å gjøre vilkårene tilgjengelige for kunden. Vi har opplyst om alt ombudet påpeker, men burde gjort det allerede på den første siden, sier informasjonsdirektør Even Westerveld til Dagens Næringsliv.

Westerveld understreker at dette var en kort kampanje som nå er avsluttet. Kampanjesiden med bestillingsskjemaet er ikke lenger aktiv.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.