DNBs kampanje «Den store flyttehjelpen» får kritikk av Forbrukerombudet. Kampanjen skulle selge innboforsikring til unge, og den ble markedsførte med at muskuløse menn ville komme til unnsetning til som måtte trenge flyttehjelp.
Banken informerte ikke om totalpris og vilkår for forsikringsavtalen, og dette mener forbrukerombud Gry Nergård er kritikkverdig.
– Vi mener dette er ulovlig. Mange i denne målgruppa har trolig aldri inngått slike avtaler. Derfor er det ekstra viktig at de får god og tydelig informasjon, slik at de er i stand til å ta stilling til hva de takker ja til før de inngår en avtale, sier Nergård i en pressemelding.
Mangelfulle opplysninger
Forbrukerombudet mener DNB har utelatt opplysninger som er nødvendig for å gjøre en selvstendig vurdering av tjenesten. På nettsida til «Den store flyttedagen» ble det ifølge forbrukerombudet bare opplyst månedspris og at forsikringen dekker innbo for inntil 500 000 kroner. Det ble heller ikke fortalt at man binder seg for ett år med avtalen.
– En forsikringsavtale er både komplisert og økonomisk forpliktende. Unge forbruker er ikke alltid i stand til å forstå omfanget av slike avtaler, så derfor er det ekstra viktig med god og tilstrekkelig informasjon, sier Nergård.
Innrømmer feil
Forbrukerombudet har sendt brev til DNB og forklarer hvorfor de mener kampanjen er villedende. DNB har markedsført forsikringen til en pris på 79 kroner i måneden, og innrømmer nå at de burde har vært tydeligere.
– Vi har fått brevet fra Forbrukerombudet og sett på saken. Her er det bare å si at vi har gjort en feil. Det er beklagelig, og helt riktig det Forbrukerombudet påpeker. Vi skulle vært flinkere til å gjøre vilkårene tilgjengelige for kunden. Vi har opplyst om alt ombudet påpeker, men burde gjort det allerede på den første siden, sier informasjonsdirektør Even Westerveld til Dagens Næringsliv.
Westerveld understreker at dette var en kort kampanje som nå er avsluttet. Kampanjesiden med bestillingsskjemaet er ikke lenger aktiv.