Bente Pedersen
Mannen som fløy
Gyldendal 2000
Betyr overgangen fra Bladkompaniet at Bente Pedersen nå skriver seriøs skjønnlitteratur - eller hva? Kulturnytts anmelder Per Kristian Olsen har lest hennes 400 sider lange historiske roman "Mannen som fløy".
Bente Pedersen har med sin første bok på Gyldendal vist at hun kan skrive medrivende, hun er flink til å skildre miljøer, hun har et lett og godt språk og spennende intriger som engasjerer.
Men ikke be meg med få ord om i en setning å si hva temaet i boken er. Det kan jeg ikke. Det er ikke mulig. Like lite som jeg med få ord kan si hva såpeserier som Vestavind og Offshore på fjernsynet handler om.
Bente Pedersens nye bok består av en serie intriger drevet av rivalisering, svik, hat og kjærlighet og sjalusi akkurat som på såpe-TV. Innimellom finnes det likevel noen imponerende litterære grep som dobbeltheten i sjamanen Ulv og søsteren Karu. Det er godt gjort, og bidrar til indre spenning. Her ser vi ansatser til en mer betydelig sofistikert og flerdimensjonal typetegning enn i Bente Pedersens bøker på Bladkompaniet.
Men "Mannan som fløy" er først og fremst uforpliktende underholdningslitteratur, en godt skrevet populærlitteratur. Det er historien om steinalderfolket i Varanger i Finnmark for 4000 slik Bente Pedersen forestiller seg at de levde.
Og jamen var det skilsmisser også den gang, slik hun ser det. Hvis det man søker i en bok, nå som ferien nærmer seg, er såkalt uforpliktende underholdning - er dette boka.
Per Kristian Olsen
Sendt i Kulturnytt, NRK P2, 29. mai 2000.