VIC WARSHAWSKI: Tegnet av Nils Nordberg
Allan Pinkerton, som grunnla Pinkertons private detektivbyrå, var nok en innbarket gammel patriark av en skotte, men han innså at kvinner var vel så gløgge og gode etterforskere som menn. Og de løp dessuten mindre risiko for å bli avslørt, hvem ville gjette at damer drev med sånt? Her snakker vi faktisk om 1850-tallet.
I kriminallitteraturen gjorde den kvinnelige etterforskeren sin entré i 1861. «En kvinnelig detektivs bekjennelser», angivelig memoarene til politispionen Mrs Paschal, var skrevet av en herre ved navn Hayward.
Men så skjedde ting raskt: På 1880-90-tallet, hundre år før Anne Holt, Unni Lindelll, Karin Fossum og alle som vi nå tar som en selvfølge, var både forfattere og detektiver av hunkjønn i full sving. Og de stemmer slett ikke med de bildene vi har av borgerskapets kvinner fra den tid, som lerkefugler i bur, dåneferdig forskanset bak krinolinen.
Eller var det krimoline de brukte? Hva kunne vel ikke Hedda Gabler ha drevet det til med sine pistoler? Og hva gjorde egentlig Nora da hun forlot Helmer? Jo, selvsagt. Hun etablerte seg som privatdetektiv. Med dokumentfalsk som spesialitet. Og her kommer en moderne ætling av henne i femte og siste episode av «Dødelig orden».
Hør det!
Hvis du ønsker å få med deg femte episode om krimheltinnen Vic Warshawski, slå på radioen lørdag 25. november klokken 14.03 eller søndag 26. november klokken 23.03. På P1.
Dødelig orden
Av Sara Paretsky
Oversatt av Carl Jørgen Kiønig
Dramatisert av Michelene Wandor
Lyddesign: Sture Bakke
Regi: Carl Jørgen Kiønig
Musikk: Carl Jørgen Kiønig og Asmund Feidje
De som er med: Marianne Krogh, Kari Simonsen, Jan Grønli, Mona Hofland, Tor Stokke, Svein Erik Brodal, Lasse Kolstad, Kai Remlov mfl.