Hopp til innhold

Nyskapende klubbmusikk

Malika Makouf Rasmussen fikk mye oppmerksomhet da hun i 2006 platedebuterte med Exit Cairo. Nå er oppfølgeren On Club kommet – en uforutsigbar plate fri for lettvinte klisjeer.

Malika Makouf Rasmussen
Foto: Evy Andersen

Malika Makouf Rasmussen: Født i Alger, vokste opp i Norge, men var i Paris da verdensmusikkscenen der tok helt av.

Hun spiller på strengeinstrumentet gimbre, bass og perkusjon. Og hun synger og skrur elektronikken på sin andre soloplate On Club. Denne brede musikalske bakgrunnen har gitt Rasmussen et uvanlig stort spillerom, og sammen med sine medmusikanter på plata On Club lager hun uforutsigbar og grensesprengende musikk.

Global musikk

På den første plata utforsket Malika Makouf Rasmussen den lydlige linjen fra nord i Afrika til Norge. Det var en spennende reise der jeg som lytter hadde fornemmelsen av å være ute blant folk.

Denne gangen er jeg definitivt innendørs. Tittelen On Club røper selvfølgelig hvor: På en klubb. En klubb hvor som helst og over alt; samtidig. Referansene til musikk fra konkrete geografiske steder, er nesten visket ut. Men bare nesten, for den er der hele tiden som små antydninger om noe lokalt. Og musikken er likevel fortsatt global. Forvirret? Velkommen til verdensmusikkscenen.

Dansemusikk

For meg er det en stor mørk klubb. Lavt under taket, dunkel belysning. Jeg får enkelte ganger øyekontakt med musikerne. Men de holder seg litt på avstand med sine instrumenter. Rytmen får folk ut på dansegulvet. Og musikken kiler i ørene og forteller meg nye ting om verden.

Uten klisjeer

Selvfølgelig er det mange som Malika Makouf Rasmussen nå for tiden; som bruker instrumenter med særegne klanger, som blir tvunget inn i et klubbkonsept med en påskrudd world-beat. Og jeg har hørt fryktelig mye dårlig musikk i sjangeren.

Men On Club er et vellykket soloprosjekt. Her er det et lappeteppe av originale lyder. Musikken er ukomplisert, men avansert nok til at det ikke blir langtekkelig. Lytter du godt etter kan også musikken fortelle deg noe nytt. Og grunnen er enkel: Malika Makouf Rasmussen tyr ikke til lettvinte klisjeer.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters