Malika Makouf Rasmussen: Født i Alger, vokste opp i Norge, men var i Paris da verdensmusikkscenen der tok helt av.
Hun spiller på strengeinstrumentet gimbre, bass og perkusjon. Og hun synger og skrur elektronikken på sin andre soloplate On Club. Denne brede musikalske bakgrunnen har gitt Rasmussen et uvanlig stort spillerom, og sammen med sine medmusikanter på plata On Club lager hun uforutsigbar og grensesprengende musikk.
Global musikk
På den første plata utforsket Malika Makouf Rasmussen den lydlige linjen fra nord i Afrika til Norge. Det var en spennende reise der jeg som lytter hadde fornemmelsen av å være ute blant folk.
Denne gangen er jeg definitivt innendørs. Tittelen On Club røper selvfølgelig hvor: På en klubb. En klubb hvor som helst og over alt; samtidig. Referansene til musikk fra konkrete geografiske steder, er nesten visket ut. Men bare nesten, for den er der hele tiden som små antydninger om noe lokalt. Og musikken er likevel fortsatt global. Forvirret? Velkommen til verdensmusikkscenen.
Dansemusikk
For meg er det en stor mørk klubb. Lavt under taket, dunkel belysning. Jeg får enkelte ganger øyekontakt med musikerne. Men de holder seg litt på avstand med sine instrumenter. Rytmen får folk ut på dansegulvet. Og musikken kiler i ørene og forteller meg nye ting om verden.
Uten klisjeer
Selvfølgelig er det mange som Malika Makouf Rasmussen nå for tiden; som bruker instrumenter med særegne klanger, som blir tvunget inn i et klubbkonsept med en påskrudd world-beat. Og jeg har hørt fryktelig mye dårlig musikk i sjangeren.
Men On Club er et vellykket soloprosjekt. Her er det et lappeteppe av originale lyder. Musikken er ukomplisert, men avansert nok til at det ikke blir langtekkelig. Lytter du godt etter kan også musikken fortelle deg noe nytt. Og grunnen er enkel: Malika Makouf Rasmussen tyr ikke til lettvinte klisjeer.