Jeg begynner med det beste. Measha Brueggergosman i amerikanske William Bolcoms sju Cabaret Songs i splitter ny orkesterutsetning gjort av Bolcom for henne.
Disse sangene er i seg selv en morsom flørt med den amerikanske jazzmusikalen koblet med europeisk cabaretkleinkunst. Her kobler Brueggergosman sin egen store dramatiske operastemme med evnen til å ta'n helt ned, snakkesynge, vise tekstene, rett og slett.
Virker presset
Men så til det litt mer strevsomme - Arnold Schönbergs cabaretsanger fra Wien rundt 1900 - her virker hun ganske presset, stor i vibratoen og som om sangene ligger for høyt.
Litt voldsomt
Så Paris og Erik Saties Pigalle - litt voldsomt det også til tider - men innimellom morsomt å ta bussen med fransk-kanadiske Brueggergosman på 14. juli i sangen L’Omnibus automobile fra ca 1910.
God dybde og teksting
Measha Brueggergosman ble nummer 2 i Dronning Sonja-konkurransen i Oslo i 2003. Da sang hun Wagner. De som så finalen på TV vil vite at hun er tøff og u-operatisk å se på - ligner en ung Randy Crawford eller Dionne Warwick med stort rufsehår. Får vi se og høre henne i Bjørvika? Det bør vi. Med så god dybde og teksting som denne platen viser ser jeg henne som en moderne og hip Carmen - I mellomtiden kan vi grøsse over hennes nattlige venn - halliken Black Max på platen Surprise.