NRK Meny
Normal

Lysende eksostårn kan bli realitet

De skulle bli et nytt landemerke for Oslo. Nå hevder kunstner Lars Ramberg at han har skaffet tilstrekkelig med penger til utsmykkingen av eksostårnene i Bjørvika.

Luftetårn og Rambergs modell

130.000 bilister passerer hver dag de fire store luftetårnene i Bjørvika, som rager 40 meter over bakken. Tårnene blåser vekk eksos og avgasser fra Bjørvikatunnelen. Til høyre slik kunstner Lars Ramberg ser for seg tårnene dekorert – med 72.000 lysdioder som danner DNA-koden til svartedauden festet til tårnene.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK/Statens Vegvesen

Lars Ramberg

Kunstner Lars Ramberg.

Foto: www.larsramberg.de
Lene Mürer

Lene Mürer er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen.

Foto: Hallvar Mørk Tvete / NRK

Det kan dermed nærme seg en løsning på den langvarige striden om de fire betongtårnene, som ligger midt i Norges mest brukte trafikkmaskin ved operaen i Oslo.

Lars Ramberg vant utsmykkingskonkurransen for tre år siden og Statens vegvesen skulle finansiere prosjektet. Men i fjor sa de endelig nei.

Nå står ifølge Lars Ramberg private givere parat til å betale for kunsten – dersom Vegvesenet og kommunen fortsatt vil ha den.

– Det har vært en del folk innom og spurt om de ikke kan få være med og realisere dette prosjektet, sier Ramberg i et intervju med Kulturnytt.

– Snakker vi private personer med store lommebøker, eller store selskaper?

– En kombinasjon. Et spleiselag kan være mulig. Det er i hvert fall ikke penger det står på lenger. Nå er det egentlig oslopolitikerne det er opp til, om de vil ha kunst i Bjørvika eller ikke, sier den Berlin-baserte kunstneren, uten å ville utdype hvem giverne er.

Vegvesenet er positive

Prislappen på veiprosjektet er fire milliarder kroner, kunstverket skal koste 15 millioner kroner.

Vegvesenet mottar Rambergs nyhet med interesse. Etaten ønsker å se på utsmykkingen på nytt dersom private givere sier seg villige til å betale.

– Det vil vi nok helt klart kunne se på og i utgangspunktet stille oss positive til, sier avdelingsdirektør Lene Mürer til NRK.

Hun er innstilt på dialog med kommunen dersom Ramberg fremmer et forslag til privat finansiering av kunstverket.

– Skulle det komme et slikt forslag, så vil vi ta stilling til det i regionledelsen i Statens vegvesen og diskutere det med Oslo kommune. Vi vil se på kostnader vedrørende utformingen, og ikke minst drifts- og vedlikeholdskostnader, sier Mürer.

– En skandalehistorie

Agnes Moxnes

Kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes.

Byråd for byutvikling i Oslo kommune, Bård Folke Fredriksen, sier dette er nye og hyggelige opplysninger for kommunen.

– Oslo kommune ønsker at luftetårnene i Bjørvika skal utsmykkes og vil invitere til et møte for å diskutere en mulig løsning mellom Statens Vegvesen og kunstneren, sier han til NRK.no.

Kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes, kaller det et retorisk spørsmål om man ønsker «fire dystre betongtårn eller fire gigantiske skulpturer som lyser i alle retninger».

– Vi snakker om det som kommer til å bli det mest trafikkerte veikrysset i Norge. All trafikk som kommer inn til Oslo passerer dette punktet og det er det første mange vil se av byen, sier hun.

Moxnes mener kampen frem og tilbake mellom kunstneren, Vegvesenet og Oslo kommune er en skandalehistorie.

– Ikke minst takket være Statens vegvesen. Og staten er jo en av eiendomsbesitterne i Bjørvika, så man skulle trodd at det var mulig å tenke seg om før de startet utsmykkingskonkurransen. De brukte en halv million kroner på konkurransen og så går de plutselig til Oslo kommune og ber de ta regningen, sier hun.

HØR REPORTASJEN: