Lokalaviser med under 6.000 i opplag har gått frem med 0,7 prosent.
De litt større lokalavisene har en tilbakegang på 0,3 prosent.
Riks-og regionsaviser opplever en annen virkelighet. Det samlede opplaget for norske aviser falt med nærmere tre prosent i fjor. Det er Dagbladet som opplever størst nedgang.
Det erfarer NRK bare timer før de offisielle opplagstallene blir presentert i formiddag.
Hans Hjellemo, redaktør i Kampanje, mener riksavisene må lære av lokalavisene.
Hør:
Nyetableringer
Bare i fjor ble det etablert åtte nye lokalaviser. Flere av dem kan glede seg over gode opplagstall.
Gauldalsposten har et opplag på 1454 aviser. Det er ifølge redaktør Bjørn Ivar Haugen en dekning i kommunen på hele 80 prosent.
- Store og mellomstore aviser tar opp kampen mot hverandre og presenterer nasjonale nyheter, sier Haugen. - Lokalavisene scorer når de satser på nærhet.
Opplagsvinner på Stange
Årets opplagsvinner blant lokalavisene er Stangeavisa i Hedmark med en økning på 509 eksemplarer. Avisen hadde også best resultat i fjor. På andre plass følger Våganavisa i Nordland og på tredjeplass Steinkjer-Avisa i Nord-Trøndelag.
Les mer om Stangeavisa:
Les om om:
Lokalavisene har en tilbakegang på bare 1000 eksemplarer av et totalopplag på 370 000.
Tre prosent ned
Mens lokalavisene kan glede seg over flere lesere, er det langt dårligere opplagstall for de store. Etter det NRK erfarer viser tallene for 2008 en nedgang på nærmere tre prosent mot en nedgang på 1 prosent året før.
Det gir grunn til bekymring hos VG og Dagbladet, som etter det NRK har grunn til å tro står for 80 prosent av nedgangen i opplaget.
Den største taperen er Dagbladet, som sliter både med papirutgaven og på nett. Dagbladets redaktør Anne Aasheim vil ikke kommentere situasjonen før de offisielle tallene legges fram klokken 12 i dag.
Ansvarlig redaktør i VG, Bernt Olufsen, sier deres største opgave blir å stå i mot nedgangen til papiravisen.
Suksess for Morgenbladet
Den kanskje minst tabloide av alle aviser, Morgenbladet, kan glede seg over å bli fjorårets opplagsvinner sammen med gruppen av lokalaviser. Leder i Landslaget for lokalaviser Rune Hetland tror en viktig årsak til lokalavisenes suksess er at de har prioritert å bruke kreftene på papirutgaven istedet for på nett.