I det nye, sosiale programmet «Tweet4tweet» ønsker Jenny Skavlan, Hasse Hope og Øyvind Vogt NRK3s seere velkommen inn i de sosiale mediers verden.
– Vi har kokt sammen noen spalter og oppgaver som vi tror folk vil like. Vi har prøvd mye, men nå tror jeg vi har kommet opp med noe gøy til publikum, forteller Jenny Skavlan.
- Les også:
Mens Skavlan sitter som programleder, er Vogt og Hope lagleder for hvert sitt lag.
«Kvitt eller dobbelt»
Dermed er det duket for diskusjoner om hendelser på Facebook, mikrobloggtjenesten Twitter og Internett generelt.
– I kveld kan seerne forberede seg på «tweetkamp», der skal vi konkurrere om å kvitre de best meldingene på 40 sekunder, forklarer Skavlan.
Med kjenningsmelodien fra «Kvitt eller dobbelt» i bakgrunn har deltagerne i det nye panel-talkshowet 40 sekunder på å lage den morsomste meldingen på
140 tegn, basert på en avistittel og et bilde (se videoklipp).
Ukens gjester, bergensartistene Lars Vaular (@LarsVaular) og Vågard Unstad (@v4g4rd), blir satt på prøve. Mens det ene laget tvitrer om en naken TV-figur, har det andre laget litt dårligere fantasi.
Ikke nok med det, også seerne hjemme kan være med i konkurransen. Hver uke kåres beste hjemme-kvitrer.
Seeren hjemme blir også invitert til å lage en melding på 140 tegn basert på samme oppgave som deltagerne i studio. Den beste meldingen kan vente seg en helt spesiell premie.
– Vinneren får sin melding «retweetet» av oss i panelet, forklarer
programleder Skavlan, som oppfordrer alle som er på mikrobloggtjenesten til å følge med på #t4t.
Vil oppdatere folket
– Dessuten skal vi ha en « Tweet-runde» hvor vi og deltageren har med
seg de kuleste tingene de har funnet på Internett den siste uken, sier Skavlan.
Men det skal ikke bare bedrives humor. I god NRK-ånd skal programmet også informere.
– Det er mange nordmenn som har en twitterkonto, men få som bruker
den. For dem som ikke har tid til å følge med på Twitter og andre
sosiale medier, kan de få med seg det viktigste fra oss, mener Skavlan.
Hun forteller til NRK.no at hun er spent før premieren, og venter i spenning på mottagelse på programmet kommer til å få i de sosiale mediene.