Hopp til innhold

Kunstnere slakter Nasjonalmuseet

- Nasjonalmuseets profil på samtidskunst er usynlig og udefinerbar. Den virker trygg, konvensjonell og konservativ. Det er stikk motsatt av hvordan den bør være.

Museet for samtidskunst

Kunstnere sier det ikke lenger er status å få arbeid vist sine arbeider dette bygget.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Fotokunstner Vibeke Tandberg sier det ikke lenger har noen status å bli kjøpt inn av Norges største museum. Flere av våre mest anerkjente kunstnere mener at museet nå overser samtidskunsten.

- Usynlig

- Nasjonalmuseet er overhodet ikke synlig og interessant. De har ikke noe å si og er ikke med i debatten. Å bli kjøpt inn av Nasjonalmuseet er ikke den fjæren i hatten det var før.

Vibeke Tandberg

Vibeke Tandberg

Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Også flere andre av våre mest kjente samtidskunstnere karakteriserer Nasjonalmuseets samtidskunstprofil som nærmest ikke-eksisterende. Anne Katrine Dolven mener museet svikter en av de viktigste oppgavene de har.

- Samtidskunsten har blitt veldig usynlig. Jeg husker at det var fantastisk da vi endelig fikk et samtidskunstmuseum i 1988, men nå er det gått tjue år og det er naturlig at vi spør hvor samtidskunsten er nå.

- Salderingspost

Trude Iversen er kunstteoretiker, doktorgradstipendiat ved Universitetet i Oslo og tidligere leder i unge kunstneres samfunn. Hun mener samtidskunsten har blitt en salderingspost i Nasjonalmuseet.

- De har ikke hatt et skikkelig program på flere år, det mangler en visjon. Jeg tror ikke politikerne forstår hvor alvorlig det er for et fagfelt at det viktigste museet ligger dødt.

- Ikke samtidskunstmuseum

Nasjonalmuseets utstillinger av samtidskunst henger nå i 18 måneder uten å bli byttet ut. Ketil Nergaard, redaktør for Kunstkritikk.no, mener museet overser de viktigste samtidige kunstnerne våre. Han kaller samtidskunstprofilen til Nasjonalmuseet katastrofal.

- En av Nasjonalmuseets oppgaver må være å og problematisere samtidskunst, og å diskutere kunstnere og strøminger. Denne samfunnsoppgaven forsømmer de nå.

Nasjonalmuseet vil ikke kommentere saken.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters